Ett år av framgångar för Vedum

Ett år av framgångar för Vedum

Firar 95-årsjubileum med designpriser och rekordomsättning

Det senaste året har familjeföretaget Vedum Kök & Bad fått flera nationella och internationella designpriser, samtidigt som företaget tar marknadsandelar, har en rekordhög omsättning och dessutom passar på att fylla 95 år.

– Vi utvecklas ständigt och under året som gått har vi tagit flera stora steg framåt, säger Vedums vd Magnus Efraimsson.

Badrumsserien Art, designad av Jesper Ståhl, har på allvar etablerat Vedum på designscenen. Serien lanserades i februari 2013 och har sedan dess fått tre prestigefulla utmärkelser, samtidigt som den och Vedums andra serier säljer bra.

– Vi ser Art som en framtida svensk designklassiker, vilket för oss betyder inredning som både har en innovativ form och fungerar i vanliga skandinaviska hem, säger Magnus Efraimsson, som äger Vedum tillsammans med sin bror Niklas Efraimsson.

Sommaren 2013 tilldelades Art, som första svenska badrumsinredning någonsin, det internationella priset ”red dot design award”. I slutet av året fick serien priset som Årets Badrum 2013 i tidskriften Bad & Kökguidens årliga tävling. Och i februari 2014 vann Art Elle Decoration Swedish Design Award, vilket också innebär att badrumsserien tävlar i Elles internationella designtävling i Milano i april.

Magnus Efraimsson om framgångarna:
– Vi arbetar långsiktigt och metodiskt med att utveckla alla delar av företaget, från produktionen här i Vedum till vår design och våra tjänster, och det ger resultat. Vi har tagit marknadsandelar under lågkonjunkturen och när byggandet nu ökar igen ser vi en positiv effekt i orderböckerna. Det gör det också extra roligt att fira vårt 95-årsjubileum under 2014.

Vedum Kök & Bad utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer kök, badrum och förvaring. Bolaget grundades 1919 och är Sveriges största familjeägda företag i sin bransch med cirka 290 anställda och en omsättning 2013 på drygt 425 miljoner kronor. Huvudkontor och fabrik ligger i Vedum, Västergötland. www.vedum.se