Inredaren tipsar: tre snygga och praktiska sittbänkar till köket

Inredaren tipsar: tre snygga och praktiska sittbänkar till köket

Sittbänkarnas tid är här! Med en sittbänk får köket genast fler sittplatser och en mysigare känsla. Dessutom skapas plats för dold förvaring. Här tipsar Vedums designansvarig om tre fina sittbänkar med platsbyggd känsla, som alla bjuder in till samvaro och långa samtal. Slå dig ner!

Plats för samvaro, dold förvaring och en vacker inredningsdetalj – en sittbänk är pricken över i:et i det moderna köket. En kökssoffa för 2020-talet, som med sin smarta förvaring är lika snygg som praktisk. Kanske är det därför som så många vill ha en integrerad sittbänk i sitt kök.

Hos svenska Vedum har man länge sett ett växande intresse för genomtänkta förvaringslösningar. Allt fler kunder ritar in sittbänkar i sina kök – en trend som har kommit för att stanna.

– Sittbänken är verkligen inne just nu! Det är inte konstigt, med tanke på att det är en så flexibel lösning som passar alla stilar. Dessutom är en sittbänk en lika bra idé i det lilla köket i behov av extra förvaring, som i ett större kök där man vill skapa en trevlig myshörna. Den kombinerar vårt behov av förvaring med vår vilja att umgås, och kan enkelt hitta in i alla typer av köksmiljöer, säger Jenny Andersson, designansvarig på Vedum Kök & Bad.

Sittbänkens längd och djup kan anpassas efter kökets förutsättningar – och designen går hand i hand med resten av inredningen. De flesta väljer sittbänkar som matchar materialval och luckor med resten av rummet, vilket ger en platsbyggd känsla.

Och de går att variera nästan i oändlighet. Många väljer att rita in sittbänken i outnyttjade ytor som hörn eller under fönster, och med skåp eller lådor under bänkskivan får man en fantastisk plats för dold förvaring. Här ryms allt från köksredskap, filtar och sällskapsspel till källsortering av glas och papper – något som annars tenderar att ta mycket utrymme i skåpet under diskhon.

Vedums topp tre tips på trendiga sittbänkar till köket:

Elegant sittbänk med luckan Molly i valnöt
Årets köksnyheter från Vedum inkluderar en sober sittbänk valnöt, som ger ett elegant och platsbyggt intryck. Här används luckan Molly tillsammans med den ljusa bänkskivan Ipanema vit i laminat, vilket ger en stenliknande känsla och kontrasterar fint mot luckan i valnöt.

Klassisk sittbänk med luckan Alice i varmgrå
Den här sittbänken trivs utmärkt i ett traditionellt kök med klassisk eller lantlig stil. Med en måttanpassad sittdyna och sobra textilier skapas extra myskänsla, samtidigt som källsorteringen göms undan i utdragbara lådor under bänken. Så smart och smidigt!

Stilren sittbänk med luckan Maja i havregul
I det skandinaviska köket med luckan Maja i havregul skapar sittbänken en fin dynamik till de minimalistiska skåpluckorna. En vacker plats vid de höga fönstren, där man kan slå sig ner och slappna av. Många planerar in sin sittbänk just under fönstret, där det kan vara svårt att inreda med annat.