Investerar, rekryterar och växer – familjeägda Vedum satsar på hemmaplan

Investerar, rekryterar och växer – familjeägda Vedum satsar på hemmaplan

Vedum Kök & Bad är en av Vara kommuns största arbetsgivare, och nu satsar man ännu mer på att sätta personalen i fokus. ”Senaste åren har vi byggt ut fabriken och gjort stora maskininvesteringar. Nu är det hög tid att investera i verksamhetens viktigaste tillgång – våra medarbetare” säger produktionschefen Kristian Randow.

Efterfrågan på svensk inredning är rekordhög. Idag omsätter Vedum Kök & Bad årligen runt 770 miljoner kronor, och har kommit att bli en stor favorit i många svenska hem. Senaste tio åren har omsättningen ökat med mer än 90%. I över 100 år har Vedums tillverkning funnits kvar på orten där allt en gång började. Ägarfamiljen har valt att behålla tillverkningen i Vedum – och satsar kontinuerligt på att utveckla den 32 000 kvadratmeter stora fabriken.

För att möta suget efter svensk inredning satsar Vedum nu på medarbetarna. Ett mer coachande operativt ledarskap tar plats, med syfte att i ännu högre grad involvera produktionspersonalen i utvecklingen av såväl företaget som produkterna:

– Senaste åren har vi byggt ut fabriken och gjort stora maskininvesteringar. Nu är det hög tid att investera i verksamhetens viktigaste tillgång – våra medarbetare! Vi arbetar med kvalitetsprodukter. Att vår personal inkluderas och engageras i produkterna är en nyckel för att vi ska lyckas leverera just kvalitet. Här är ledarskapet A och O! Ett nyfiket och nära förhållningssätt, det är framtidens ledarskap såväl hos oss på Vedum som samhället i stort, säger Kristian Randow, produktionschef på Vedum Kök & Bad.

Vedums verksamhetsutveckling har mynnat ut i nya förhållningssätt till ledarskapet. I den nya strukturen arbetar ledarna i produktionen närmare medarbetarna med täta avstämningar. Förhoppningen är att kunna lägga mer tid på verksamhetsutveckling, personalvård och proaktivt arbete – och mindre tid på administration och reaktivt arbete.

– I vår fabrik tillverkas kök, badrum, tvättstugor och förvaring till tusentals svenska hem årligen, och idag finns helt nya krav på vår verksamhet. Vi har ett väldigt brett sortiment av kvalitetsprodukter, arbetar ambitiöst med hållbarhet och har hela tiden kundernas höga förväntningar med oss. Vi måste hela tiden vara på tå för att lyckas! Det känns roligt och spännande – att förändras inifrån tillsammans med gamla och nya medarbetare, säger Kristian Randow.

Vedum Kök & Bad är en tongivande arbetsgivare på orten, som engagerat generationer av Vedumbor. Idag arbetar 470 personer i företaget.