Jesper Ståhl skapar designberättelser och hållbar formgivning – fem frågor om lanseringen av Vedums nya badrumsserie Flow

Möt den prisbelönta designern Jesper Ståhl. Jesper har samarbetat med Vedum Kök & Bad sedan 2005 och står bland annat bakom badrumsserien Flow, som i vår lanseras i nytt format. Här siar Jesper om framtidens badrumsdesign, spanar på årets badrumstrender och berättar mer om vad som inspirerar honom i designprocessen.

Designern Jesper Ståhl ritar allt från bestick till möbler, belysning och badrumsinredning. Tillsammans med Vedum Kök & Bad har han ritat flera omtyckta serier för just badrum, nu senast serien Flow som han beskriver som tidlös och harmonisk. Inför vårens badrumslansering presenterade Vedum favoriten Flow i ett mindre format, för det lilla badrummet – och presenterade möjligheten att välja Flow i vitpigmenterad ek.

Här berättar Jesper Ståhl hur han tänkt när han tog fram designen till Flow, vad han inspireras av i sitt skapande och siar om framtidens badrumstrender.

Hur tänkte du när du tog fram designen för Flow?
– Jag har utgått från de unika möjligheterna som finns i gjutmarmor, där man kan skapa exakta geometrier, tunt gods och en matt yta med kvalitet. Flow är en serie med distinkt profil, mjuk utformad ho och avloppet dolt under en puck. I designen har jag lekt med det gyllene snittet vilket inger en känsla av harmoni. Den nya storleken 600 mm har specifik förvaring med lådor och handtagslist som gör den praktisk, smidig och rymlig.

Vad särskiljer Flow från andra badrumsserier?
– Med Flow har vi lyckats skapa något som med tiden bara växt sig starkare. Det finns något skulpturärt med designen som blir tidlöst – det är jag stolt över. När vi först introducerade Flow var den nytänkande och innovativ. Vi vågade gå hela vägen för att nå visionen vi hade. Det gyllene snittet, proportionerna, precisionen i utformningen och de mjuka övergångarna från plana ytor till mjuka former är en stor del av det. Vår vision håller än idag och därför kan vi fortsätta att utveckla serien, för mig är det hållbar design när den är som bäst.

Vilka trender ser du inom badrum just nu?
– I dagens badrum söker man efter en jordnära känsla i material och kulörer – det är den matta och taktila ytan i Flow ett bra exempel på. Badrummen inreds med naturmaterial, som den vitpigmenterade eken till exempel. Idag är badrummet en viktig del av den övergripande helhetskänslan i hemmet.

Vad tror du om framtidens badrumsdesign?
– Jag tror på ett mjukt och generöst tänk kring naturen och dess resurser. Idag är man påläst och medveten om alternativ och möjligheter och konsumenterna kommer kräva mer av produkter och lösningar. Jag tror också på att våga vara personlig, allt behöver inte se ut som det alltid gjort. Samtidigt finns ett behov av att se helheten – det är där magin uppstår.

Var hittar du inspiration till din design?
– Jag inspireras av att berätta en historia. I varje projekt vill jag hitta en berättelse som motiverar varför eller hur någonting ser ut. Min inspiration hittar jag bland annat i naturens eviga kreativitet och i arkitektur, och det som driver min kreativitet är nyfikenhet.