Nya Free – enkel anpassa när livet förändras

Vedums nya badrumsserie Free har en smart konstruktion som gör den enkel att tillgänglighetsanpassa för till exempel rullstolsburna eller äldre.
  – Vi vill erbjuda lösningar som människor kan leva med länge och anpassa när deras livsförutsättningar ändras, säger Marianne Färlin.

Utgångspunkten för Free var att samla Vedums alla värden i en enda serie. Förutom designen handlar det om materialval, kvalitet i produktionsprocessen och att erbjuda gott om alternativ.

– Med Free har man ett val, men massor av möjligheter. Det är en serie som är lätt att tycka om och använda, och som svarar mot en samtida längtan efter enkelhet och användbarhet, säger Marianne Färlin.

En viktig aspekt är att underskåpen i bredderna 615 och 915 mm är tillgänglighetsanpassade. Genom att bultmontera tvättställen kan underskåpen tas bort utan att vattnet kopplas bort. Tvättställen är dessutom glaserade på undersidan för att vara snygga att se på även utan underskåpet. Free är därför ett bra val för rullstolsburna men också i samband med specialboenden för seniorer. För många äldre är det till exempel skönt att kunna sitta ner på en pall framför tvättstället, vilket är svårt med ett underskåp.

– Vi får allt oftare frågor om olika möjligheter att anpassa vår inredning och vill möta det behovet med Free. Serien är bra överallt där man vill öka möjligheterna att bo kvar även när livet förändras. Ett exempel på hur vi alltid tänker lite längre, säger Marianne Färlin. Se mer om Free på www.vedum.se

Fakta Free
Free är en serie med tvättställ i porslin formgivet av Jesper Ståhl. Free finns i bredderna 415, 615 och 915 mm. Underskåp i bredderna 615 och915 mm är tillgänglighetsanpassade. Genom att bultmontera tvättställen kan underskåpen tas bort utan att vattnet kopplas bort.

I fokus
Vedums badrumsserie Free är flexibel och ger många valmöjligheter. Tidlösa material och färger bidrar till långsiktig trivsel.

Tips
Ökar möjligheterna att bo kvar när livet förändras. Underskåpen i bredderna 615 och 915 mm är enkla att tillgänglighetsanpassa.

Välkommen att ladda hem högupplösta bilder och pressmeddelande. Du hittar fler högupplösta bilder på våra nyheter i vår mediabank: www.vedum.se/mediabank/nyheter-bad. För mer information: Marianne Färlin, marknadschef Vedum Kök och Bad, 0512-557 13, marianne.farlin@vedum.se

Vedum Kök & Bad utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer kök, badrum och förvaring. Bolaget grundades 1919 och är Sveriges största familjeägda företag i sin bransch med cirka 300 anställda och en omsättning 2013 på drygt 425 miljoner kronor. Huvudkontor och fabrik ligger i Vedum, Västergötland. www.vedum.se