Trendig design för det lilla badrummet

Det minsta tvättstället i Vedums nya badrumsserie Free är perfekt för små badrum, eftersom det är både smalare och grundare än vad som är vanligt.

– Tanken är att erbjuda ett litet tvättställ med hög designkvalitet, säger Niklas Efraimsson, ansvarig för Vedums produktutveckling.

Free är på många sätt typisk för Vedum. En självklar, tidlös design signerad Jesper Ståhl. Många innovativa och genomtänkta detaljer. Och inte minst massor av valmöjligheter som gör att den passar överallt. En av målsättningarna med serien är att skapa en genomarbetad inredning för riktigt små badrum, utan att kompromissa form och funktion.

– Vi har lagt ner mycket arbete på att skala ner storleken till 415 mm och samtidigt se till att dimensionerna är proportionerliga. Trots att tvättstället är så litet har det bra avställningsytor och en balanserad design, säger Niklas Efraimsson.

Kombinerat med yteffektiva lösningar som hyllor över toalettstolen, spegelskåp med förvaring och en nätt LED-belysning kan det mindre badrummet nu bli lika trivsamt som det stora.

– Det finns ingen anledning att kompromissa med designen i små badrum, gästtoaletter eller badrum i sommarstugan. Mitt tips är att komplettera Free med inredning i läckra milda toner för att skap en ljus och härlig känsla, säger Niklas Efraimsson.

I fokus
Tvättstället har bra avställningsytor, trots att det är så smalt som 415 mm.

Tips
Läckra milda toner skapar en ljus och härlig känsla i det lilla badrummet.

Fakta Free
Free finns i bredderna 415, 615 och 915 mm. Underskåpet har fullutdragslådor eller luckor med dämpad stängning. I översta lådan ingår prylfack. Bredd 415 mm finns endast med lucka. Lådfronten Twist passar bredderna 615 och 915 mm.

Vedum Kök & Bad utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer kök, badrum och förvaring. Bolaget grundades 1919 och är Sveriges största familjeägda företag i sin bransch med cirka 300 anställda och en omsättning 2013 på drygt 425 miljoner kronor. Huvudkontor och fabrik ligger i Vedum, Västergötland. www.vedum.se