Trendspaning 2021 – det trivsamma och praktiska hemmet i fokus. Så lyckas du!

Trendspaning 2021 – det trivsamma och praktiska hemmet i fokus. Så lyckas du!

Det hälsosamma, funktionella och praktiska hemmet står i centrum när Vedums designansvarig, Jenny Andersson, trendspanar in i det nya året. Vi fortsätter att stanna hemma även 2021 – och vi behöver hem att må bra i. Svenska Vedum har samlat tre tips för det trivsamma hemmet. Allt från klok förvaring till lättstädade material.

Inför det nya året handlar trenderna inte om specifika kulörer eller utvalda stilar. Det handlar snarare om trivsel och funktion när vi inreder för 2021. Nästan hela våra liv ryms plötsligt inom hemmets fyra väggar – vi arbetar, studerar, shoppar, umgås, motionerar, slappnar av och pysslar här. Det ställer nya krav på hur vi inreder.

– Vi behöver hem som får oss att må bra och som kan ställa om till de behov vi har just nu.Att fokusera på mångsidighet, multifunktion och transformation känns mer aktuellt än någonsin. Kan vi möblera om på ett hållbart sätt för att möta nya behov och skapa nya multifunktionella ytor? Och samtidigt behålla hemmets trivsel? Ja, det går, men vi måste inreda eftertänksamt om vi ska lyckas, säger Jenny Andersson, designansvarig på Vedum.

2021 kommer vi att vara ovanligt kreativa, och ändra vårt sätt att se på och planera vår hemmiljö. Från att drömma om stora sällskapsytor, plats för besök och umgänge till att allt mer medvetet addera flexibilitet för växlande behov.

Vedums sortiment har en mängd praktiska lösningar för det trivsamma hemmet. Allt från förvaring i kökets socklar, till köksöar, vägghyllor och alternativa förvaringslösningar som rymliga sittbänkar för hemmets alla rum.

3 tips från Vedum – så inreder du trivsamt:

1. Fokusera på flexibilitet för växlande behov
Om hemmet också ska rymma ett kontor, ett påbörjat hobbyprojekt, en plats för avkoppling och allt däremellan så måste vi tänka smart. Små lägenheter behöver utnyttjas till max och bli ännu mer multifunktionella, gästrum transformeras till hemmakontor och varje liten outnyttjad hörna får ett nytt syfte. Det är en god idé att addera mer förvaring för att lätt kunna plocka undan det vi inte använder för stunden. Lättillgängliga vägghyllor, krokar och förvaringslådor gör underverk. Eller varför inte äntligen ge köket mer multifunktion med en smart planerad köksö!

2. Välj lättstädade material
Kloka materialval hjälper oss att hålla god hygien. Lättskötta, släta ytor är att föredra. Och när vi ändå är inne på städning. Om våra hem ska möta en mängd behov behöver vi lägga lite extra tid på att hålla rent och snyggt. Plocka undan! Gör inte avkall på dina rutiner om du jobbar hemifrån. Städa undan jobbet efter dig när arbetsdagen är slut, och avgränsa tid för jobb och fritid.

3. Mata dina sinnen
När våra upplevelser begränsas till hemmets vrå är det viktigt att hemmet också kan erbjuda återhämtning. Inred med naturnära färger och grönska för att skapa trivsel. När vi dessutom spenderar mer tid hemma kanske vi har möjlighet att vårda våra växter – vilket i sig har en avstressande effekt! Utomhusmiljön spelar också allt större roll, när umgänget begränsas till att träffas ute. Trädgården, altanen och naturen är vår nya mötesplats. Plocka gärna med växtligheten och naturnära färger in i hemmet för att skapa lugn och harmoni.