Valen som sätter stilen

Bänkskivor, handtag, belysning och lådinredning. Det är exempel på tillbehör som Vedum ständigt utvecklar för att köket ska få den önskade stilen och funktionen.

– Vi följer trender och våra kunders önskemål för att hela tiden ligga rätt, säger Vedums marknadschef Marianne Färlin.

Det är ofta detaljerna som avgör och Vedum arbetar ständigt med att utveckla och förnya sitt sortiment, inte minst de delar av köket som ibland är enkla att glömma bort men som är avgörande för att helheten ska kännas rätt.

– Trender kommer och går allt snabbare och när det gäller sådant som bänkskivor, handtag, belysning och lådinredning är vi snabbfotade och ser över sortimentet löpande varje år, säger Marianne Färlin.

Bänkskivan och diskbänken påverkar kökets helhetsuttryck, men de är också viktiga arbetsytor. När du väljer är det därför bra att utgå från både utseendet på köket och hur det ska användas.

Vad gäller handtag och knoppar finns det många olika varianter att välja mellan. Klassiskt eller samtida. Trä, metall eller läder. Stående eller liggande. För ett mer avskalat intryck finns även pushfunktion och grepplist.

På belysningsområdet är utvecklingen snabb och Vedum har nu bytt ut all köksbelysning till LED. En funktion som efterfrågas alltmer är lådbelysning och även här har Vedum uppdaterat sortimentet i år. Till båda våra lådsystem Scala och Classic finns också utvald och flexibel inredning som hjälper till att hålla både ordningen och stilen i lådorna.

– En övergripande trend som vi ser är att människor söker mångfald och personliga uttryck - vårt breda sortiment gör att valmöjligheterna alltid är stora, säger Marianne Färlin.

I fokus
Vedum lanserar ett uppdaterat sortiment för bänkskivor, diskbänkar, bänk- och lådbelysning, handtag och knoppar, samt lådinredning.

Tips
Belysningen i köket ska ge en bra arbetsbelysning, men också göra köket vackrare och mysigare. Därför är det viktigt att tänka på ljuset redan från början när du planerar ditt kök.

Vedum Kök & Bad utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer inredning för kök, badrum, tvättstuga och förvaring. Bolaget grundades 1919 och är Sveriges största familjeägda företag i sin bransch med cirka 450 anställda och en omsättning 2016 på cirka 630 miljoner kronor. Vedum Kök & Bad ägs av bröderna Magnus Efraimsson och Niklas Efraimsson. Huvudkontor och fabrik ligger i Vedum, Västergötland. www.vedum.se