Vedum Kök och Bad varslar om uppsägningar

Vedum Kök och Bad varslar om uppsägningar

Hög inflation, fortsatt stigande bostadsräntor och oro i omvärlden har gjort att förutsättningarna på bostadsmarknaden kraftigt försämrats och efterfrågan på nyproducerade bostäder har minskat ordentligt. Prognoserna framåt visar att både nybyggnation och renoveringar fortsatt kommer att minska de kommande två åren. Marknadsläget har resulterat i minskad orderingång för Vedum Kök & Bad och för att anpassa verksamheten till de nya förutsättningarna har företaget idag varslat 100 medarbetare om uppsägning. Varslet berör både tjänstemän och kollektivanställda.

Efterfrågan på nyproducerade bostäder har minskat och många planerade bostadsprojekt har stoppats eller skjutits på framtiden. Även renoveringar av kök och badrum har minskat i antal under året som gått.

– Jag är väldigt tagen efter att ha lämnat detta besked till våra medarbetare och har all förståelse för att det skapar oro i företaget. Men vi ser ingen annan utväg än att anpassa oss till de nya förutsättningarna som råder på marknaden. 2008 hade vi senast en nedgång men den var inte så kraftig och långvarig som denna verkar bli. Vi behöver anpassa oss för att vara lönsamma över tid, säger Magnus Efraimsson, VD Vedum Kök & Bad AB.

Vedum har under dagen internt informerat att 100 av sina 470 medarbetare varslas om uppsägning. Varslet gäller 55 kollektivanställda och 45 tjänstemän och omfattar förutom medarbetare i Vedum anställda på företagets utställningar i Bromma, Uppsala, Linköping, Göteborg, Malmö och Vedum.

Företaget inleder nu förhandlingar kring hur verksamheten kommer att organiseras framåt med de lokala fackföreningarna.

Vid frågor, vänligen kontakta:
    Magnus Efraimsson, VD Vedum Kök & Bad AB
    Anna Lindblad, Chef Marknadsföring- och kommunikation, Vedum Kök & Bad AB

Vedum Kök & Bad inreder de skandinaviska hemmen med vacker, funktionell och långsiktig design. Det 100-åriga familjeföretaget utvecklar och tillverkar allt från kök och badrum, till tvättstuga och förvaring. Bolaget ägs av bröderna Magnus Efraimsson och Niklas Efraimsson och är Sveriges största familjeägda företag i sin bransch, med runt 470 anställda och med en årlig omsättning på cirka 770 miljoner kronor. Fabriken och huvudkontoret finns fortfarande kvar i det lilla västsvenska samhället Vedum, där allting började för 100 år sedan. Vedum har egna utställningar i Stockholm, Uppsala, Göteborg, Linköping, Malmö och i Vedum, samt återförsäljare inom bad över hela landet.