Vedum spanar – så inreder vi 2024!

Vedum spanar – så inreder vi 2024!

Vedum tar en titt i spåkulan och listar inredningstrenderna för 2024. Här lever omtanken i symbios med det personliga där vi å ena sidan fortsätter att inreda naturnära och harmoniskt men låter det energifyllda och oväntade ta allt större plats. Trendfärgen på allas läppar är förstås röd. Här listar Vedum tre tydliga trender för det kommande året.

Familjeföretaget Vedum Kök & Bad på den västgötska orten med samma namn har över 100 års erfarenhet av inredning. Med åren är det tydligt att trender kommer och går och att de ofta speglar vår samtid på ett subtilt sätt. Därför är det inte förvånande att trenderna för 2024 visar att vi vill ha hem som andas omtanke, trygghet och funktion men där vi låter de personliga detaljerna få ta allt större plats.

– Det är tydligt att vi omger oss med sådant som får oss att må bra. Vi fortsätter att blanda, återbruka och återanvända för att hitta den perfekta balansen mellan personligt och tidlöst. Det är när det omsorgsfulla och energifyllda blandas som det kan skapas magi, säger Jenny Andersson, designansvarig på Vedum Kök & Bad.

Multifunktionalitet, naturliga materialval och spännande kulörer är trender som håller sig starka under 2024. Bland kulörerna spås rött vara nästa års trendfärg och det syns på såväl inredning som mode. Kulören har länge varit en populär accentfärg, men tar nu över allt större utrymmen i de svenska hemmen.

– Det är kul att vi ser allt fler som vågar färgsätta hemma. Vår kulörkarta är tidlös, naturnära och lätt att ta till sig. Jag kan ge en liten hint om att vi i våra kommande nyheter kommer ha en kulör i linje med trendfärgen 2024. Det är en lite mer intensiv färg, men så vacker ihop med många av våra övriga kulörer. Till de varmare tonerna blir den mustig och härlig, till de kalla tonerna mer dramatisk, säger Jenny Andersson, designansvarig på Vedum Kök & Bad.

Vedum listar: Tre trender för inredningsåret 2024

Lustfylld glädje
Om 2023 handlade om att mixa och matcha för att hitta sin personliga stil, så handlar 2024 om att mixa och o-matcha. Vi ser mer klara och roliga kulörer, gärna i oväntade kombinationer, som förmedlar energi och lust. I stället för ton i ton bryter vi av med starka kontraster. Här handlar det om att våga testa, bryta regler och vara fantasifull.

Den nya lyxen
Det är ingen hemlighet att vi människor blir lyckliga av vackra ting och lyx. Men nu gäller det att hitta lyx på nya smarta sätt, som inte är på bekostnad av klimat och miljö. I stället för att låta impulserna styra väljer vi omsorgsfullt bra och hållbara materialval som håller år efter år. Hos Vedum kan ett befintligt kök eller badrum få nytt liv genom nya luckor, bänkskiva eller knoppar och på så vis fortsätta leva och älskas i hemmen runt om i landet.

Naturlig omtanke
Vi blir ännu mer och mer medvetna om vad som händer med oss och hur vi mår i de miljöer vi vistas i. Det tar sig uttryck i naturnära toner, mycket trä och omsorgsfulla detaljer i såväl inredning som förvaring. Våga inreda med trä i mörkare karaktär som för tankarna till skogens djup och inger en känsla av lugn och ro.