Vedum tipsar: så skapar du en enhetlig känsla i hemmet

Vedum tipsar: så skapar du en enhetlig känsla i hemmet

Att skapa ett hem med en harmonisk helhetskänsla kan låta enklare än det är. Speciellt när våra hem idag är allt från en plats där vi slappnar av och återhämtar oss till kontor och gym. Hur ska man tänka för att låta hemmets alla rum bli en del av det stora hela, och hur gör man egentligen en moodboard? Vedums designansvarig Jenny Andersson ger sina bästa tips.

Hemmet är vår borg, nu mer än någonsin. Med en tillvaro där allt fler har flexibla arbeten och en möjlighet att göra alltmer hemifrån växer behovet av att skapa sig ett hem där man verkligen trivs. När hemmet ska vara både trivsamt, flexibelt och praktiskt kan det svårt att skapa en tydlig röd tråd och ett helhetstänk kring inredningen.

Det svenska familjeföretaget Vedum ser hur intresset för att skapa en helhetkänsla i hemmet, i allt från färgsättning till inredning, har ökat mycket de senaste åren. Köket, vardagsrummet, badrummet och tvättstugan är alla lika viktiga för att skapa den där sammanhängande känslan, men hur gör man egentligen för att få till det?

– En röd tråd i inredningen ger en känsla av trivsel, harmoni och balans. Något som jag tror att vi människor påverkas positivt av. Oavsett om man bygger nytt, totalrenoverar eller inreder lite i taget behöver man jobba med helheten för att ha koll på slutresultatet. Ibland finns det befintliga möbler, golv och andra materialval att ta hänsyn till. Att skapa en röd tråd handlar inte bara om kulör på väggarna, utan man måste ta hänsyn till alla materialval som finns i hemmet, säger Jenny Andersson, designansvarig på Vedum.

För att identifiera hemmets känsla tipsar Jenny Andersson om att jobba med en moodboard. Alltså ett collage där till exempel bilder, texter, färger, foton och materialprover beskriver känslan i en plats och dess design. På så vis blir det enklare att ta beslut utifrån de grundläggande val och förutsättningarna som finns, för att sedan leka vidare med helhetkänslan och detaljerna. Jenny Andersson ser att många kunder efterfrågar en genomgående känsla i hemmet där kulörer går ton i ton, men samtidigt vågar allt fler utmana den klassiska färgsättningen:

– Jag tror vi kommer se mer vågade färger och kombinationer framåt, som att färgsätta lister, detaljer och tak på ett mer otraditionellt sätt. Vill man hellre vara på den säkra sidan är de naturnära tonerna tidlösa. Just nu är min personliga favorit den nya vitpigmenterade eken i Vedums sortiment. Den mjukar upp rummet och är så fin i kombination med flera av våra kulörer, speciellt vår storfavorit dimgrön.

Skapa en röd tråd i hemmet – tips från Vedum:

1. Utgå från befintliga element
    Golv, träslag, färgkombinationer, tidsepok eller arkitektur. Titta på vad som är unikt i ditt hem – det guidar dig rätt när du ska hitta din stil. Utgå från det som redan finns på plats när du funderar kring den röda tråden.

2. Skapa en övergripande moodboard
    Välj en eller några inspirationsbilder som har den känslan du är ute efter. Se till att alla grundläggande pusselbitar finns med i din moodboard – så som golv, väggar, inredning, möbeltyger och andra materialval som är givna. Komplettera sedan med färgprover som binder samman helheten. Voilà! Nu har du skapat din målbild.

3. Skapa en moodboard för varje rum
    Utifrån den övergripande moodboarden kan du skapa en moodboard för varje rum. Lek med inspirationsbilder och materialprover tills du hittar rätt. Glöm inte att ta hänsyn till rummets placering i huset eftersom ljuset påverkar färgsättningen.

4. Ta experthjälp
    Känner du att det är svårt att få till ett helhetstänk kan det vara klokt att ta hjälp av en expert. Kanske behöver du bara ett bollplank för att få till de sista detaljerna, eller någon som hjälper dig hela vägen. Oavsett är det mycket värt i slutändan och en god investering i tid och pengar.

5. Välj en leverantör med brett sortiment
    Om du ska renovera flera rum hemma är det smart att välja en leverantör med brett sortiment. På så vis kan du skapa en tydlig röd tråd i köket, badrummet och tvättstugan, utan att det för den delen upplevs identiska.

Psst.. Tips på sortiment från Vedum som skapar helhetskänsla i hemmet

• Många av våra luckor finns för hela sortimentet, nytillskotten Edit i kulör och Molly i fanér är ett par exempel.
  • Kombinera våra fanér med våra naturnära färger för att skapa en fin helhet.
  • Vår färgkarta är noga utvald och är gemensam för hela sortimentet.