Vedums kärleksförklaring till bygden i jordnära samarbete

Vedums kärleksförklaring till bygden i jordnära samarbete

Vidsträckta åkrar, röda ladugårdar och vackra bokskogar. Några kilometer från Vedum Kök & Bad ligger det lilla samhället Alboga där de tre systrarna Andersson bor och verkar. De visar tillsammans med Vedum upp årets nyheter – ett samarbete som genomsyras av den gemensamma omtanken för bygden.

På slingriga landsvägar, inte långt från Vedum, ligger Alboga. Där bor systrarna Martina, Mikaela och Marion Andersson som lever ett kreativt liv nära skogen, sjöarna och fälten. Mikaela driver blomsterbutiken Blommor och Jord och Martina Alboga choklad som tillverkar bakverk med lokala råvaror, smaksatta och färgade med naturens egen palett.

Vedum Kök & Bad och systrarna Andersson har mycket gemensamt. Förutom det gemensamma arvet från den västgötska slätten finns en omtanke för bygden, en nyfikenhet och kreativitet och en drivkraft att låta nya idéer slå rot och växa. Tillsammans med systrarna från Alboga presenteras nu Vedums nyheter, där kulören jordröd står i centrum. En kulör som är inspirerad av den svenska ladugården.

– Vi är stolta över att presentera våra nyheter tillsammans med systrarna Andersson. Vi delar kärleken till bygden och drivkraften i att utvecklas. Alla behöver en plats att känna sig trygga, välkomnade och jordade. För systrarna är den platsen gården i Alboga, för någon annan är det mormors gamla stuga eller husbygget som äntligen står klart. Vi på Vedum tror att vi kan hjälpa till att skapa sådana platser. Genom naturlig omtanke för hantverket, bygden omkring oss och de som ska leva med våra produkter skapar vi hem som kan älskas, år efter år, säger Anna Lindblad, ansvarig för Marknadsföring och kommunikation på Vedum Kök & Bad.

Systrarna Andersson som är uppvuxna på gården i Alboga har den naturliga omtanken i sitt dna – den jordröda kulören blir en påminnelse om var man kommer från och vad som är viktigt i livet.

– Vi vill ta hand om den plats där vi bor och känner oss rotade, det är en längtan efter att vara i naturen, känna jorden mellan fingrarna och uppleva dofterna och färgerna under alla årstider. Det känns fint att få vara en del av Vedums nyheter och sprida vår kärlek till bygden och inspirera andra att stanna upp och värdera det som verkligen betyder något, säger Martina Andersson, grundare av Alboga choklad.

Vedum Kök & Bad, som i år tillverkat inredning i 105 år, fortsätter att utveckla sitt sortiment för hela hemmet – och för hela livet. Under våren släpper Vedum fler nyheter, som alla är framtagna med den omtanke som genomsyrar Vedums värderingar.