GÄ direkt till innehÄll
Hurra och grattis 🎈till A Working Lab - Vinnare av Green Roof Award 2022 i kategorin extensiva tak. 🌿

Pressmeddelande -

PÄ ChalmersomrÄdet i centrala Göteborg ligger A Working Lab, en modern arena för innovation. DÀr samverkan mellan idé och kunskap knyts ihop.

A Working Lab Àr byggd med höga krav pÄ hÄllbarhet och Àr en miljöbyggnad med nivÄ Guld.

Veg Tech har levererat sedumtaket som har uppbyggnad med extra vattenhÄllande förmÄga för dagvatten. PÄ olika nivÄer omges takterrasser och kontorsfönster av sedumtaket runt om byggnaden.

SÄ hÀr lÄter juryns motivering:
The working lab is a great example of how extensive green roofs can be used to improve the environmental and social performance of a building. In the working lab project, extensive green roofs are installed on multiple surfaces and linked to recreational areas on several floors. As such the vegetation has the potential to improve the well-being of visitors and tenants. Additionally, the thin green roof mats have a higher water holding capacity as compared to the conventional system.

Fastighetsbolag:
Akademiska hus