Gul svärdslilja och smalkaveldun från Veg Tech planteras i bioreningsverk från Alnarp Cleanwater

Tuffa gröna växter som renar vatten

Vad intressant det är att lära sig nya saker. Veg Tech har besökt ett bioreningsverk tillsammans med Clara Hermansson från Alnarp Cleanwater. Alnarp Cleanwater är ett företag som utvecklar och levererar bioreningsverk för enskilda avlopp. Ett enskilt avlopp är en avloppsanläggning utanför det kommunala avloppsnätet och i Sverige finns det ca. 1 miljon fastigheter med enskilda avlopp.

Sedan 2017 har vi på Veg Tech levererat vattenväxter (örtpluggplantor) till Alnarps Cleanwaters bioreningsverk.
Vattenväxterna etableras på toppen i bioreningsverk under växtsäsongen. Reningsverkets konstruktion, i kombination med växterna och deras rötter, gynnar mikroorganismer som i sin tur renar vattnet, precis som i en våtmark. Vattnet syresätts med en luftpump för att få en gynnsam miljö.

Till varje bioreningsverk levereras 60 stycken plantor, gul svärdslilja och smalkaveldun som planteras enligt ett schema som skickas med vid varje leverans.

Erika och Clara

- Kunden själv planterar växterna när bioreningsverket är nedgrävt och på plats, det säger Clara Hermansson som arbetar med bland annat produktutveckling på Alnarp Cleanwater. Hittills har vi levererat 2 300 reningsverk sedan start och vi har sett en mycket positiv utveckling fortsätter Clara. Växterna från Veg Tech klarar sig bra men kan kompletteras enkelt vid behov.

När vi gör ett studiebesök hos en kund med privatvilla utanför Lund har växterna klippts ned i april och har på några veckor
växt till sig rejält inför säsongen.

– Att klippa ned växterna och eventuellt rensa ytan från visset växtmaterial är en skötselåtgärd som man kan behöva göra varje år, säger Veg Techs rådgivare Erika Skytte af Sätra.

Går du i enskilda avloppstankar?
Kolla in alnarpcleanwater.se och deras bioreningsverk.

Veg Techs vattenväxter hittar ni här:
vegtech.se

Leverantör bioreningsverk:
Alnarp Cleanwater
Växtleverantör:
Veg Tech AB
Följ oss på instagram: @vegtechab och @alnarpbioreningsverk

Vi har i över 35 års tid utvecklat och odlat olika växtprodukter för att skapa grönska i stadsmiljöer runt om i hela Norden. Vi erbjuder kompletta växtsystem för bland annat gröna tak och fasader, erosionsskydd och naturlig dagvattenhantering för mark och vattenmiljöer. Den största delen av produktionen sker i egna odlingar i Småland.