Veidekke sätter nytt fokus på klimatutmaningen!

I går, den 5 maj, bjöds politiska företrädare från kommunen och sakkunniga inom energiområdet in till ett seminarium för gemensam diskussion kring klimatfrågan. Samtidigt invigde Veidekke, Region Väst, sitt nya kontor i Mölndal.

Även om det varit ganska tyst kring klimatfrågan efter Köpenhamnsmötet finns klimatutmaningen kvar. För Veidekke, som kontinuerligt arbetar med värdeskapande samspel, blev gårdagens arrangemang ett sätt att åter rikta ljuset mot viktiga frågeställningar och gemensamma prioriteringar inom klimatområdet.

Under ett två timmar långt seminarium diskuterades miljöfrågor utifrån ett långsiktigt samarbetsperspektiv. I panelen medverkade bland annat Jan Hallberg, kommunstyrelsens vice ordförande i Göteborg och Sven Werner, professor i energiteknik vid Högskolan i Halmstad, samt Johnny Kellner, teknik- och miljöchef på Veidekke. Moderator var Lennart Olausson från Business Region Göteborg. Kommunstyrelsens ordförande Anneli Hultén var också inbjuden, men fick förhinder i sista stund.

Stor fokus fick bland annat kommunens planerade infrastruktursatsningar för kollektivresandet, behovet av smartare och effektivare system i energianvändningen och önskemål om förenklade regelsystem för entreprenörer i syfte att gynna nya klimatlösningar.

Professor Sven Werner framförde vikten av att se klimatutmaningen ur dubbla tidsperspektiv.
- Allt är möjligt på lång sikt, men på kort sikt hinner vi inte, där måste vi agera smart.

- Kanske hade vi hoppats på ännu fler idéer hur Veidekke kan bidra till regionens klimatsatsningar. Ändå blev det ett mycket givande och öppenhjärtigt seminarium, som förhoppningsvis leder oss vidare, ansåg Malte Niclasson, Regionchef för Veidekke Entreprenad AB, Region Väst.

Efter seminariet bjöds det på buffé för alla som ville vara med och fira invigningen av Veidekkes nya kontor i Mektagonen. En byggnad från sent 60-tal, som Veidekke byggt om till moderna, flexibla kontorsmiljöer med helt ny klimatstyrning och smarta energisparlösningar.

För mer information kontakta:

Malte Niclasson, Regionchef, Veidekke Entreprenad AB, Region Väst, tfn +46 3150 56 66, malte.niclasson@veidekke.se
Ulrika Davidsson, Regionchef, Veidekke Bostad AB, Region Väst, tfn +46 706 15 53 65
ulrika.davidsson@veidekke.se

• klimatsmart byggande
  • tellhus
  • malte niclasson
  • ulrika davidsson
  • mektagonen

• Västra Götaland

Sedan år 2000 har vi utmanat den svenska byggbranschen. Med tydliga värderingar, medägarskap och medarbetarinvolvering har vi befäst vår plats på kartan och på vägen har vi nog fått ett och annat ögonbryn att skjuta i höjden. Norska Veidekke startade 1936 och är i dag Skandinaviens fjärde största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsbolag med ca 6 000 anställda. Vår affärsidé är enkel. Men förbluffande unik. Vi skall bygga en bättre framtid för människor. Bland annat bygger Veidekke klimatsmarta bostäder och kontor enligt byggkonceptet TellHus™, som reducerar koldioxidutsläppen från byggande och boende med drygt 50 % jämfört med ett normhus.

Veidekke Entreprenad AB, Box 24002, SE-400 22 Göteborg, Falkenbergsgatan 3,  SE-412 85 Göteborg, tfn +46 31 50 56 00
Veidekke Bostad AB, Box 24002, SE-400 22 Göteborg, Falkenbergsgatan 3,  SE-412 85 Göteborg, tfn +46 31 50 56 00
E-post: info.vast@veidekke.se - Internet: www.veidekke.se
Finansiell information om Veidekke finns på www.veidekke.no