Vembla erbjuder tester med självprovtagning hem inom 10 minuter och kan därmed bidra till ett mer smitt-friare samhälle

Vembla fortsätter att utveckla sortimentet i takt med vad marknaden efterfrågar liksom som i detta fall, bidrar till ett tryggare samhälle när det kommer till smittspridning. Nu senast tillsammans med Healthtech bolaget Dynamic Code som gör tester för självprovtagning för t.ex. covid-19 och halsfluss.

Samarbetet med Dynamic Code möjliggör att kunna erbjuda expressleveranser av test med självprovtagning till hemmet. Detta ökar tillgängligheten och hastigheten för konsumenter som snabbt vill ta ett test för att möjliggöra en säker diagnos och efterföljande vård.

– Vi är glada över att kunna erbjuda våra kunder möjlighet att snabbt få ett testsvar via självprovtagning och därmed möjlighet till diagnos och behandling så fort som möjligt. Det här är ett mycket spännande produktsegment som vi tror kommer växa ännu mer i framtiden, speciellt i kombination med våra expressleveranser som vi nu erbjuder över hela Stockholm City och inom kort i flera städer i Sverige. Med våra snabba riders levereras testerna hem till kunder inom 10-15 minuter efter beställning, säger Sunil Dutt, VD på Vembla.

Dynamic Codes sortiment för själv-provtagning för könssjukdomar, infektioner såsom halsfluss och covid-19, gluten- och laktosintolerans samt olika svampinfektioner är numera inkluderat i Vemblas ordinarie sortiment. När en produkt från Dynamic Code ingår i beställning, bjuder dessutom Dynamic Code på leveransen.

– Vi vill att självprovtagning ska vara en naturlig del i människors vardag. Ökad tillgänglighet möjliggör för individer att få ett säkert testsvar och ger därmed snabb tillgång till diagnos och behandling. Det effektiviserar för både patienten och vården. Med Vembla kan vi öka tillgängligheten och öka hastigheten för att få hem ett test med självprovtagning, säger Louise Nylén, vd för Dynamic Code.

Vembla är en app som erbjuder hemleverans av mat- och apoteksvaror så snabbt som inom 10 minuter. Tjänsten lanserades i mars 2020 och skapades för att underlätta i folks vardag. Via Vemblas app kan kunden beställa endera från Vembla Express där utbudet är begränsat till ca 1,500 varor från egna lager, s.k. Dark Stores. Vill man ha ett mer omfattande sortiment görs beställning från Vembla Supermarket där utlovad leverans sker inom tre timmar alternativ på schemalagd tid. Tjänsten har på kort tid blivit mycket populär i Stockholms innerstad bland vuxna, barnfamiljer samt äldre som velat undvika folksamlingar. Vembla levererar i dagsläget till Sthlms innerstad och del av Lidingö och expanderar kontinuerligt till andra områden i Sverige.