Från plats 36 till 1 på Google

När Gasellföretaget Acetec accelererade sin e-handelssatsning gjorde man det med ett mål: "Att möjliggöra för deras kunder att bli mer flexibla genom marknadens bästa e-handel". För att genomföra denna satsning valdes en ny e-handelsplattform, valet blev Vendre. Bolagen bestämde tillsammans att göra en storsatsning på SEO för att ta Acetec till Googles förstaplacering.

För projektet så tog Vendre in SEO-byrån Noor som gjorde en kravställning med de optimeringar en plattform har möjlighet till.

Samarbete med Noor
"Att arbeta med SEO är ett långsiktigt arbete där det alltid finns delar att förbättra. Jag tycker verkligen att Vendre har gått den extra milen för att skapa en plattform som Google enkelt kan förstå. De siffror som vi tillsammans med Vendre har levererat för Acetec talar för sig själva”, menar Johan Jonsson, försäljningschef på Noor.

Unik utveckling
Enligt Noor finns det två punkter som är extra avseendevärt i Vendres plattform idag. Dessa kallar de “Multidomänssbutik” och “Vendres URL:struktur”, och är de största anledningarna till att Acetecs viktigaste sökord idag befinner sig på Googles förstaplacering. Alexander, Customer Success Manager på Vendre, och projektledare under detta SEO projekt förklarar de två begreppen.

“Genom uppsättningen av Multidomänsbutik så har vi en och samma länk till alla produkter, oavsett vilket språk kunden använder sidan på. Detta tillsammans med en förnyad URL-struktur. Problemet de flesta e-handlarna möter är att en produkts länk är indelad efter kategori, exempelvis “/herr/mössor”, samma produkt kan också finnas på länken /dam/mössor/. Med Vendres nya URL-struktur kommer detta aldrig ske, en produkt har en länk, oavsett vilken kategori den återfinns i”, berättar Alexander.

Vad är då resultatet av detta?
Alexander fortsätter: "Båda dessa gör att relevansen för en produkt ökar avsevärt då vi skickar en länk med rätt information, istället för flera olika länkar till samma produkt som ska slåss om Googles placeringar. Här vågar jag nästan säga att vi som plattform är helt unika”.

Efter projektet och att Vendre följt Noors kravställning så visar resultatet att Acetecs samtliga ord fått en placeringsökning på Google. Vissa ord har ökat över 290 placeringar och deras främsta ord gick från placering 36 till 1.

Så vad säger Acetec?
“Vår SEO har gjort ett jättelyft tillsammans med Vendre! Nu ligger vi i topp på Google med flera av våra viktigaste produkter. Det gör en stor skillnad på både att vi får fler besökare, fler företagskunder samt minskar vår arbetsbelastning", menar Henrik Oskarsson, VD på Acetec.

Vill du veta mer om Vendres plattform eller se vilket paket som passar er bäst så klicka in på  https://vendre.se/paket-priser/