Alumnibloggen: MYoroface AB

Alumnibloggen: MYoroface AB

Lämna inget åt slumpen!

Även om vi pitchat in vår affärsidé, vår produkt och inte minst oss själva många gånger tidigare, är det alltid speciellt att delta i en tävling. I år var vi ett av tjugo bolag, som valts ut till ALMI Pitchtävling i samband med Åre Kapitalmarknadsdagar.

I och med uttagningsbeskedet startade vårt arbete med att sätta ihop en träffsäker pitch som vi kände passade en investerarpanel. På fyra minuter skulle vi hinna presentera oss, förklara produkten, affärsidén, potentialen och vår ekonomiska situation. Vi testade upplägget åtskilliga gånger med hjälp av våra inkubatorer Movexum och Uminova Innovation och fick konstruktiv feedback.

Väl på plats i Åre ockuperade vi toaletten och tränade framför spegeln. Vi kände oss som målmedvetna elitidrottare som coachades hela vägen in i mål. Om och om igen körde vi pitchen, tog tid, testade inför åhörare och ändrade. Inför grundomgången var nervositeten kännbar… men så fort vi började flöt allt bara på. I väntan på besked från juryn satte vi oss ner med den feedback vi fått utifrån Value Creation Forum modellen, och bestämde vad som behövde ändras.

Och vidare gick vi! I semifinalen genomförde vi den korrigerade pitchen och kände oss nöjda med vår prestation. I semifinalen fick vi även möjligheten att titta på våra konkurrenter, ett mycket starkt startfält som verkligen bjöd upp till motstånd! Då kändes det sannerligen inte självklart med ett avancemang, även om vi gått in med målet att vinna. Så mot den bakgrunden kändes det som ett oerhört erkännande när vi gick vidare!

I finalen gällde det att spetsa helheten ytterligare men på halva tiden! Vi fokuserade nu helt på att ta hem finalen. En final som vi vann! Att stå där på scen och ta emot ovationerna från publiken och känna att vi lyckats förmedla vår passion och affärsidé, var en obeskrivlig känsla. Därtill var det självklart en stor ära att också få öppna börsen från Åre dagen efter.

Om du brinner för din idé låt det synas på dig! Lyssna och ta till dig av kritik från dem du pitchar för. Sedan är det nötning, nötning och åter nötning som gäller. Övning ger färdighet! Ta hjälp av andra än de som står dig nära, fråga personer som du vet vågar ge konstruktiv kritik. Lär dig även förmågan att anpassa ditt budskap efter åhörarprofilen – det ger framgång.

Till sist, står du väl på en scen för att pitcha, kom ihåg att ditt framträdande även bedöms i kroppsspråk och utstrålningen!

Företagspresentation:
MYoroface AB grundades efter deltagande i Venture Cup 2011 där företaget efter en 2:a plats i Nord landande bland de 12 finalisterna med affärsidén kring produkten IQoro®. IQoro® lanserades sommaren 2014 på den svenska marknaden och finns idag på 11 Landsting och ett antal privata vårdgivare. I mars 2015 vann MYoroface ALMI Pitchtävling i samband med Åre Kapitalmarknadsdagar.