Alumnibloggen: Rallygate

Alumnibloggen: Rallygate

Att fokusera på utmaningen

Kring julen 2013, när vi kom på idén, som skulle mynna ut i plattformen Rallygate, kände vi att det fanns något riktigt intressant där. Vi satt flera dagar under julhelgen med en rulle brun byggpapp och blockvis med PostIt-lappar på golvet hemma i vardagsrummet och ritade upp en helt ny värld. Ett helt nytt sätt att tänka kring event och hur de arrangeras. Självklart så är ett av de största problemen för arrangörer risken att nog många inte ska dyka upp! Risken att gå back på sitt event! Och vi hade lösningen! Möjligheterna var oändliga, liksom den potentiella marknaden att nå ut till! En lätt eufori, stärkt av julstämning och glögg, infann sig under de här dagarna och det fanns bara en väg framåt och den ledde spik rakt upp till toppen av berget.

Vi lanserade plattformen i januari 2014 med en hårt spänd båge och siktet ställt rakt upp. Nu smäller det! .. Meeen, riktigt så enkelt var det inte.. Jag ska absolut inte säga att vi har haft ett dåligt första år, inte alls! Snarare tvärtom! Vi har vunnit regionfinalen i Venture Cup, deltagit i Sverigefinalen av densamma, blivit handplockade till acceleratorprogram i USA och fått testa plattformen på allvar med många nöjda användare! Det var bara inte så enkelt som det såg ut, de där euforiska mellandagarna.

Att förstå möjligheterna med vår produkt var bra men att bli medveten om utmaningarna var ännu bättre. Och betydligt svårare. Vi gav oss in på att förändra beteendet på en marknad. En enorm möjlighet, men också en enorm utmaning. Och än har marknaden inte förändrats. Men vi har lärt oss mycket! Till exempel att om man skjuter en pil rakt upp landar den på samma ställe och att raka vägen upp för ett berg är jobbigare för att den är så brant. Så vår båge är nu riktad för att maximera längden och vägen upp för berget har fått några serpentinsvängar för att uppförsbacken inte ska bli för brant, så vi ska orka fortsätta springa. Och fler lär vi få lägga till. Men målet står kvar, där uppe på toppen, och vi rör oss målmedvetet framåt. Och alla lärdomar vi har med oss och alla förändringar vi vågat göra så är jag mer optimistisk nu än för ett år sedan. Att känna till sina utmaningar är att känna till sin produkt och sina kunders faktiska behov. Det är att vara trygg och att kunna fatta rätt beslut, på rätt grunder.

Allt vi lärde oss under 2014, alla utmaningar som blivit tydliga, har inneburit att vi står inför 2015 med en bättre definierad målgrupp, en optimerad produkt för målgruppen, en bättre betallösning och en ännu trevligare kundupplevelse.