Fr. vänster Tomas Jonsson och Jimmy Heibert (Swace Digital, medgrundare), Patrick Sävström (VD, innovatör), Fotograf Victor Ackerheim

De gjorde konkurrenterna till sina kunder

Taggis är en av 12 startupidéer som tävlar på regionfinalen av den prestigefyllda tävlingen Venture Cup den 16 maj i Stockholm. Taggis är ett unikt koncept för att skapa utbildningar och presentationsmaterial till den internationella flygindustrin. Genom att addera lager av interaktivitet i 360-bilder, filmer och stillbilder återskapar användaren verklighetstrogna utbildningsmiljöer och kommunikativt material som möjliggör skalbar och kostnadseffektiv utbildning i svåråtkomliga miljöer.

2013 började vårt företag Virtual eTraining Software erbjuda den internationella flygindustrin virtuella bildmiljöer, föreställande deras egna verkliga flygplansmiljöer, i syfte att utbilda deras piloter, kabinpersonal och flygteknisk personal om hur t.ex nödutrustning fungerar ombord, hur piloterna checkar flyget innan avgång, hur man tekniskt underhåller flyget och hur personalen evakuerar flygplanen vid nödsituationer m.m, säger teamet bakom Taggis.

För cirka 1 år sedan förstod teamet att de behövde gå ifrån att vara en producent av eLearning i virtuella miljöer till att erbjuda och utveckla en plattform där kunder och partners själva enkelt kan producera den här typen av eLearning.

För cirka ett år sedan började våra befintliga stora flygbolagskunder höra av sig till oss med önskemål om att själva kunna uppdatera och redigera i sina virtuella kursmiljöer, eftersom de internt hade upptäckt flera nya användningsområden med tekniken. Samtidigt började också våra internationella konkurrenter, såsom världsledande Pelesys.com höra av sig till oss med önskemål om licensiering och partnerskap gällande vår teknik. Det var då vi förstod att vi behövde gå ifrån att vara en producent av eLearning i virtuella miljöer till att erbjuda och utveckla en plattform där kunder och partners själva enkelt kan producera den här typen av eLearning. Idén kom således från våra kunder och konkurrenter som älskar vår teknik och “toolbox”, men gärna själv vill kunna arbeta med tekniken eftersom det då blir betydligt mer tids- och kostnadseffektivt än om vi skulle utföra detta arbete åt kunden. Vi behövdes inte längre som producent av dessa virtuella träningsmiljöer, utan mer som en leverantör av vår egen teknik och “toolbox” till våra kunder och partners, säger teamet bakom Taggis.

Idé: Taggis - Taggis erbjuder ett unikt koncept för att skapa utbildningar och presentationsmaterial. Genom att addera lager av interaktivitet i 360-bilder, filmer och stillbilder återskapar användaren verklighetstrogna utbildningsmiljöer och kommunikativt material som möjliggör skalbar och kostnadseffektiv utbildning i svåråtkomliga miljöer

Team: Patrick Sävström, Axel Danielsson, Fredrik Lindblom, Jimmy Heibert & Tomas Jonsson

Ort: Stockholm

Läs mer om alla nominerade i Venture Cup på venturecup.se/nominees