Mats Löfberg, grundare av Graphic Tracer och Graphic Powers. Foto: Johanna Herbst

Graphic Tracer återskapar grafiska original på nolltid

Alla som arbetat med grafiska original vet hur arbetsamt och tidsödande de är att återskapa logotyper. Graphic Tracer, startupen som just nu är aktuell som nominerad i entreprenörskapstävlingen Venture Cup har en lösning som löser problemet på tre minuter.

Nu är det slut på timmar av tråkig redigering av logotyper, de unika funktionerna som Graphic Tracer erbjuder kommer att spara massvis med redigeringstid för användare världen över. Den unika algoritmen identifierar former och gör att programmet kan identifiera typsnitt oavsett om texten är lutande, vertikal, sammanpressad eller töjd. Tillsammans med programmets återskapande effekter kommer den göra livet väldigt mycket enklare för alla som arbetar med logotyper. Återskapandet som vanligtvis tar timmar kommer gå på runt tre minuter.

”Vi tävlar i Venture Cup eftersom en vinst skulle möjliggöra för företaget att växa snabbare genom att vidare utveckla programmet samt färdigställa vår sälj-plattform” – Mats Löfberg, grundare av Graphic Powers

Företaget som står bakom programmet heter Graphic Powers och drivs av Mats Löfberg med över 25 års erfarenhet från utveckling av programvara inom den grafiska industrin samt av Steve Boek från USA vars bakgrund liknar Mats. Under Mats har under sin långa karriär inom området redan tagit fram fler olika program som förenklat hanteringen av redigeringen och nu har han startat Graphic Powers för att samla allt i ett eget företag.

FAKTARUTA

Idé: Graphic Tracer

Team: Mats Löfberg och Steve Boek

Ort: Skövde