Hand vill få barn att engagera sig i sin handhygien

Hand vill få barn att engagera sig i sin handhygien

Hand är idéen som sätter färg på barnens händer - bokstavligt talat! Att få barnen att engagera sig i sin handhygien är lättare sagt än gjort. Med hjälp av en handtvål som byter färg efter att händerna har tvättats i 20 sekunder, vill Hand nu ändra på det!

Vad har grundarna Oda, Matilda och Carl gemensamt? Jo - de är samtliga småbarnsföräldrar. Efter att de själva känt att de behöver tjata på sina barn för att det ska sköta sin handhygien, så kände de att de måste finnas ett bättre sätt. Momentet som ändrar färgen på tvålen blev snabbt en nyckelkomponent, och utefter den idéen utvecklades konceptet vidare som ett projekt i deras utbildning inom Business Developers på Hyper Island.

Vad är det unika med din/er idé som du tror gjort att den hamnat på Venture Cups Topp20-lista?

Vår idé bygger på ett problem som väldigt många kan känna igen sig i, och det har bara blivit tydligare under 2020 - vi behöver väl inte ens nämna varför. Handtvätt blev våren 2020 något av det viktigaste vi på individnivå kan göra för att bromsa smittspridningmenen (till andel stor, yta liten) del av befolkningen förstår kanske inte helt vikten av att tvätta ordentligt. En handtvål som byter färg blir en så självklar lösning som är lätt att ta till sig. Barn gillar det, föräldrar slipper tjata challatarsittansvar-win,win,win, säger Oda Thoen på Hand.

Att ha vunnit Venture Cup IDEA ger Hand en ökad möjlighet och motivation att göra verklighet av denna idéen, och förhoppningen är också att vinsten ska leda till attraherande av nya kontakter och eventuella investerare. Inom några år ser Hand sig själva som starkt en etablerad aktör på marknaden med flera produkter som förenklar vardagsrutiner för småbarnsfamiljer. En internationell satsning, samt att de själva inte längre behöver tjata på sina barn när händerna ska tvättas, är också självklara mål!

Idé: Hand

Team: Oda Thoen, Matilda Håkansson, Carl Wellman