Innovationen som minskar världens fossil-beroende

News   •   May 04, 2017 09:00 CEST

Organofuel Sweden är ett grönt startup-företag som har utvecklat en teknologisk plattform som möjliggör ett unikt sätt att framställa biomaterial och biodrivmedel med skogen som startmaterial. Med andra ord en innovation som representerar ett unikt sätt att skapa ekonomiska värden utan att ha en negativ påverkan på natur och miljö.

Målet är att minska vår världs beroende av fossilbaserade produkter. Bakom Organofuel står ett välmeriterat team med kompetens från utländska och svenska universitet. En av grundarna är Italo Sanhueza, han säger såhär om bakgrunden till idén:

- Med kemi som verktyg och Mittuniversitet i Sundsvall som säte var det en självklarhet att skogen var en källa för våra startmaterial för olika kemisk processer. Vi ser olika problem som utmaningar och älskar att ta oss an de svåra frågeställningarna.

Nu tävlar teamet i Venture Cup och hoppas på att ta hem pris på regionfinalen den 18 maj.

Short description about the idea in English:
Organofuel Sweden is a green high-tech company with a unique eco-friendly technology that allows the valorization of forestry-based biomass into high value products such as biofuel, biomaterial and bio-chemicals.

FAKTARUTA

Namn på idén: Organofuel Sweden
Personerna bakom idén: Samson Afewerki, Luca Deiana, Armando Cordova, Claes-Göran Beckeman, Anders Niclazon och Italo Sanhueza.
Lärosäte: Forskare vid Mittuniversitetet
Region: Venture Cup Nord
Boendeort: Sundsvall

Kontakt:
Hillevi Lindelöf, regionchef, Venture Cup
hillevi.lindelof@venturecup.se, 072-211 63 64

Comments (0)

Comment

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's Privacy Policy.