Joels idé får app-startup att konkurrera med jättar, belönas med 50.000 kr!

Joels idé får app-startup att konkurrera med jättar, belönas med 50.000 kr!

I veckan föll avgörandet i tävlingen Degoo Memory Hunt. En tävling med syftet att både samla in ideér som kan boosta startupbolaget Degoo’s applikation samt uppmuntra entreprenörer att våga ta första steget mot att testa en idé, något Joel Bystedt vågade!

Degoo, vars applikation har samma namn, har idag över 20 miljoner användare och appen fungerar som ett digitalt fotoalbum som automatiskt sorterar bilder, filtrerar bort suddiga foton och katalogiserar bilderna som minnen. Joel Bysteds, som studerar på masterprogrammet i Interaktionsdesign på Umeå Universitet, och som även tidigare tävlat i Venture Cups STARTUP tävling, stod i veckan som vinnare av Degoo Memory Hunt och tog hem vinsten på hela 50.000 kr.

Joels beskriver sin idé som en “ansiktslyftning” av Degoo’s applikation. Hans idé fokuserar bla på en mer användarvänlig design och med flera nya funktioner såsom automatiskt genererade samlingar av foton samt en karta som visar var användarens fotosamlingar har ägt rum. Joels idé har hyllats av juryn som i veckan utsåg honom till vinnare i en tävling som kantats av tuff konkurrens. Carl Hasselskog, CEO och co-founder av Degoo sa efter jurymötet att det som var utmärkande för Joels bidrag var att hans idé var unik, värdefull och väldigt proffsigt presenterad. Vi ser fram emot att implementera idéen och låta miljontals människor ta del av den.

Juryn är övertygad om att Joels idéer kan hjälpa appen att konkurrera och t o m samarbeta med jättar som Google, Instagram och TikTok eftersom hans nya design tillåter att Degoo tillämpas i flera trendiga områden online, som att t ex publicera på flera sociala medier.