Momentus - Allt om din kropp och hälsa efter graviditet och förlossning

Momentus - Allt om din kropp och hälsa efter graviditet och förlossning

Trots att flera av dem är läkare upplevde teamet bakom Momentus att de ändå inte hade nog med kunskap om kroppens reaktioner efter en förlossning. I gemenskapen kring oro och smärta efter sina förlossningar och med upplevelsen att vårdens fokus låg på det nya barnet med konsekvensen att mammornas hälsa hamnade i skymundan, såg Momentus grundare en möjlighet.

Efter ett flertal undersökningar med kvinnor som alla delade grundarnas upplevelse och med styrkan i ett diversifierat team av läkare, civilingenjörer och tidigare entreprenörer gjorde Maria, Rebecka, Cajsa och Emma slag i saken och skapade appen Momentus.

Momentus är en app som ger dig som nybliven mamma all kunskap du behöver om din egen kropp och hälsa efter graviditet och förlossning. Appen ger dig medicinskt granskad information utifrån var du är i din tidslinje, presenterad i olika format som podd, video och artiklar. Det finns även ett community kopplat till appen för att träffa människor i samma situation. Som utbildad personal inom vård och hälsa berättar kvartetten att det enligt Världshälsoorganisationen och Socialstyrelsen finns ett stort behov på både bättre kunskap och vård i perioden efter förlossningen.

Kunskap är makt och rätt kunskap leder till förmågan att fatta mer självständiga beslut gällande den egna hälsan. Många vet inte att hjälp finns att få och det är fortfarande tabu att tala om förändringar i kroppen efter graviditet och förlossning. När vi har gjort användarintervjuer med mammor om deras upplevelse efter förlossning är den vanligaste kommentaren just Varför berättade ingen det här för mig?

Momentus app adresserar det behov som en nyförlöst kvinna har med sin egen fysiska och mentala hälsa, något motsvarande till Momentus finns inte i Sverige. Det mest snarlika digitala lösningarna är internationella, få till antalet och på flera sätt bristfälliga menar Momentus, som med motivation från vinsten i Venture Cup planerar att lansera sin MVP i mars 2021.

Det gör mycket för oss att det är fler som tror på vår idé, på oss som team och att hälsa efter förlossning är ett viktigt och prioriterat område. Vi vet att vi har den tekniska och medicinska kompetensen att utveckla en tjänst som kan hjälpa och stötta kvinnor över hela världen efter en förlossning och bidra till att uppfylla flera av de globala målen.

Teamet bakom Momentus har förutom sina utbildningar även ideellt driv av att arbeta med hälsofrågor. Entreprenörskap inom området hälsa har redan funnit i deras närhet i generationer med Momentus VD, Marias pappas farmor som grundare av företaget Atoma AB på 1930 talet. Med detta i bagaget och ett redan etablerat internationellt kontaktnät genom aktivt medlemskap i Medical Women's International Association går utvecklingen av Momentus en ljus framtid till mötes.

Idé: Momentus

Team: Maria Undén Morein, Rebecka Wedlund, Cajsa Schalling och Emma Aronsson

Lärosäte: Karolinska Institutet, Kungliga Tekniska Högskolan och Syddansk Universitetet, Danmark