Marcus Carloni, Christian Kaunissaar & Daniel Sivertsson från Flowbox, fotograf Fredrik Lagergren

Nu blir kunderna företagens innehållsproducenter

Tjänsten Flowbox är ett av 12 startups som tävlar på regionfinalen av den prestigefyllda tävlingen Venture Cup den 16 maj i Stockholm. Flowbox erbjuder en ny möjlighet för varumärken att kommunicera med sina följare och konsumenter genom återpublicering av användargenererat material från sociala medier i företagens egna kanaler. Konceptet bygger på att konsumenter i väsentligt högre grad influeras till köp av ett autentiskt anslag snarare än av professionella bilder. Det ger också en möjlighet för företag och kunder att knyta närmare relationer.

Vi har arbetat med content marketing i cirka 10 år och har genom vår kunddialog uppmärksammat trender och behov som funnits. Det är många varumärken som uppmärksammat den boom som har skett på sociala medier, men tidigare inte kunnat dra nytta av det innehåll som skapats där. Genom ett nära samarbete med våra kunder och en lyhördhet så har vi påbörjat resan och skapat plattformen Flowbox. Word-of-mouth är inget nytt, men idag influeras och sker detta genom andra kanaler. Vi fångar denna möjlighet och gör det till våra kunders konkurrensfördel, säger teamet bakom Flowbox.

Flowbox har haft en flygande start och arbetar i dag med cirka 70 globala varumärken. Förutom att de är vidare till Venture Cups regionfinal öppnar de i dagarna även ett kontor med tre säljare och en landschef i Amsterdam.

Det unika i vår idé är att vi faktiskt möjliggör för våra kunder att maximera trovärdighet, driva försäljning och skapa en dialog med deras nuvarande kunder genom återpublicering av innehåll från sociala medier. Användargenererat innehåll som vi genom vår plattform samlar in godkännande och rättigheter till. Vi skapar en extrem trovärdighet genom detta innehåll och hjälper samtidigt konsumenterna att fatta bättre beslut, säger teamet bakom Flowbox.

Idé: Flowbox - Flowbox är en SaaS-lösning för återpublicering av user generated content från sociala medier på kundernas siter, kampanjsidor, nyhetsbrev eller i annat marknadsmaterial och som dessutom möjliggör köp av produkter som exempelvis visas i ett Instagramflöde. Konceptet bygger på att konsumenter i väsentligt högre grad influeras till köp av ett autentiskt anslag snarare än av professionella bilder. Flowbox erbjuder därför en ny möjlighet för varumärken att kommunicera med sina följare och konsumenter genom återpublicerng av UGC.

Team: Marcus Carloni, Daniel Sivertsson, Christian Kaunissaar

Ort: Stockholm