Nytt startup ska ta reda på vilka evenemang som är framgångsrika

Nytt startup ska ta reda på vilka evenemang som är framgångsrika

Storslagna och unika upplevelser har förmågan att bidra till en mer hållbar, inspirerande och aktiv värld. Det tycker teamet bakom startupen The Event Compass. Planen med företaget är att omsätta 25 mkr inom fem år, varav hälften från den globala marknaden. Nu är The Event Compass med och tävlar i Venture Cup.

- Vår vision är att bli den Europaledande plattformen inom upplevelseanalys och insikt om evenemangsbesökarnas beteende. En vinst i Venture Cup skulle kunna vara en betydande milstolpe och språngbräda i vår resa ut på den globala marknaden, säger Henrik Jansson, VD & grundare.

Idén kom för några år sedan då internationell forskning ställde frågan: Vilka faktorer ligger bakom framgångsrika evenemang? Mot den bakgrunden genomförde en grupp forskare i samverkan det som nu The Event Compass kommersialiserar och nyttiggör för en internationell marknad.

Enligt Henrik finns ett växande behov hos evenemangsintressenter att kartlägga, mäta och utvärdera evenemang. Event Compass mäter och visar effekterna av event, sponsring och besöksarenor inom idrott, kultur och möten. Teamet av internationella forskare har identifierat de faktorer som är viktigast för att skapa framgångsrika evenemang och upplevelser. Om Event Compass kammar hem ett pris i Venture Cup eller inte får vi veta på regionfinalen den 18 maj.

Short description of the idea in English:
Event tourism and effects of major events are increasing. Event Compass™ measures and displays the effects of events, sponsorships and visit arenas in sports, culture and meetings. Our team of international researchers has identified the factors that are most important to create successful events and experiences. Our solution provides basis for revenue growth, development and quality assurance.

FAKTARUTA
Namn på idén: Event Compass
Personerna bakom idén: Henrik Jansson, Robert Pettersson, Lars-Börje “Bulan“ Eriksson
Lärosäte: Tidigare studenter vid Mittuniversitetet