Linda Grönlund grundare av Fair Photo Agency. Foto: Johanna Herbst

Plattformen som matchar fotograf och företag med liknande värderingar

Inget företag kan idag ducka för frågan om hållbarhet men fortfarande finns det aktörer som levererar bättre än andra inom området. Den digitala plattformen Fair Photo Agency ska hjälpa till att matcha företag vars verksamhet bidrar till hållbar utveckling med rätt fotograf för att öka möjligheterna till bättre visuell kommunikation.

Startupen som just nu är nominerad i Venture Cup Västs regionfinal har sina rötter i Falkenberg och inkubatorn i Varberg. Initiativtagaren Linda Grönlund som tidigare arbetade som produktfotograf för några av de större bolagen inom accessoarer och mode Sverige, insåg att hennes talang för fotografering användes till att promota produkter som gick emot hennes värderingar och reagerade genom att starta en egen studio där hon själv kunde välja sina kunder. Det är den studion som nu utvecklats till en digital plattform som matchar företag med hållbara värderingar med en fotograf som talar samma språk.

”Jag insåg att min talang inom foto användes för att promota produkter som gick emot mina värderingar om en hållbar och rättvis framtid för djur, natur och människa. Där och då bestämde jag mig för att skifta fokus” – Linda Grönlund, grundare och delägare av Fair Photo Agency

Den digitala plattformen skapar möjligheter för engagerade företag och organisationer att matchas med fotografer jorden runt med samma vision och tankar kring en hållbar framtid. Redan från start har skalbarheten varit i fokus och de kommande åren planeras det för en acceleration inom företaget med anställningar, samarbeten med fler och större organisationer samt satsningar på utveckligen av plattformen. Allt med visionen att kunna bidra till ett mer hållbart konsumtionsbeteende.

FAKTARUTA

Idé: Fair Photo Agency
Team: Linda Grönlund (grundare och delägare) , Peter Thulin (medgrundare och delägare), Jannike Åhlgren (medgrundare och delägare)
Ort: Falkenberg/Varberg