Anna Urombi och teamet bakom Addtruly. Foto: Emmy Jonsson

Venture Cup Väst bjuder på rekordmånga hälsosamma startups

Venture Cup har återigen slagit ett nytt rekord med antal inlämnade idéer i Sveriges största entreprenörstävling.

Över 430 bidrag har lämnats in i årets upplaga av Venture Cups tävling Startup, drygt 140 är från Västsverige vilket återigen är ett nytt rekord. Årets finalister kommer från flera olika orter i regionen: Göteborg, Karlstad, Jönköping, Borås och Skövde. Vinnare kommer att presenteras den under regionfinalen den 16:e maj.

Både nya företag men också nya entreprenörer är viktiga för att skapa tillväxt och driva fram utvecklingen både lokalt och även globalt. För oss på Venture Cup så är det alltid lika spännande och nervöst att upptäcka hur många bidrag som kommer in i tävlingen. Vi jobbar ständigt för att nå ut och attrahera framtida entreprenörer. Att få in många starka tävlingsbidrag ger oss ett bevis på att våra processer behövs och skapar effekter för framtida tillväxt, säger Alexandra Björk, VD Venture Cup Väst

De tio nominerade bolagen representerar ett flertal olika branscher men har en gemensam drivkraft i att göra en stor skillnad för samhället och förbättra människors hälsa genom olika unika lösningar. Här finns lösningar för att med hjälp av ny teknik rena vatten från giftiga tungmetaller men också artificiell intelligens som kan ta reda på effekten av cellgifter redan innan påbörjad behandling.

Årets bidrag håller genomgående en väldigt hög nivå, säger Joachim Keim, företagsrådgivare på Coompanion samt jurymedlem i Venture Cup Väst

Venture Cup firar 20-årsjubileum och regionfinalen 2018 kommer att fokusera tävlingens historia samtidigt som vinnare i Startup 2018 kommer att presenteras.

De tio nominerade bidragen i väst är:

Addtruly
Team: Anna Urombi, Stina Torefalk, Joakim Remler & Simon Svensson
Boendeort: Göteborg
Addtruly bygger lönsamma samarbeten mellan företag och ideella organisationer. Addtrulys digitala verktyg matchar, engagerar, följer upp och kommunicerar samarbeten – allt för att stärka företags varumärken och göra socialt ansvarstagande lönsamt för alla.

Atium
Team: Johan Björkquist, Emma Ericson & Björn Wickman
Lärosäte: Chalmers Tekniska Högskola
Atium utvecklar en ny, forskningsbaserad teknik för att selektivt rena vatten från giftiga tungmetaller på ett mer hållbart och kostnadseffektivt sätt. Atium kan skapa nytta inom kemisk-, gruv- och metallindustri, samt inom dricksvattenrening.

Bioserva
Team: Mikael Sjöblom, Lisa Hanse & Sammie Chimusoro
Boendeort: Göteborg & Borås
Lärosäte: Chalmers Tekniska Högskola
Bioserva utvecklar en ny förvaringslösning för biobanker. Produkten fokuserar på att lösa problemen som uppstår när ett blodprov blir omfruset efter en analys. Produkten kommer spela en stor roll i hur kvaliteten på blodprover kan bevaras inför framtida forskning och kommer stödja kampen mot allvarliga sjukdomar.

Detecht
Team: Tobias Goldman, Niklas Ohlsson & Christoffer Carlsson
Lärosäte: Chalmers Tekniska Högskola
Detecht utvecklar ett automatiskt nödlarm för motorcyklister. Genom att analysera smartphonens inbyggda sensorer detektera vår algoritm om en motorcykelolycka inträffat. Om en olycka inträffat, skickas ett automatisk sms till förarens nöd-kontakter med olyckans position och allvarlighetsgrad.

Gardenize
Team: Jenny Rydebrink, Magnus Janemyr, Jessica Lyon & Josefin Wulff
Boendeort: Göteborg
I Gardenize trädgårdsapp samlar du all information om din egen trädgård, med bilder och anteckningar. Gardenize hjälper dig med smarta och personliga tjänster som påminnelser, tips och inspiration - Alla kan odla!

HealthGoing
Team: Felicia Provender
Boendeort: Karlstad
Lärosäte: Karlstad Universitet
HealthGoing® är den enda sökmotorn som kvalitetssäkrar, samlar och personifierar pålitliga matrecept och träningsövningar för varje användare. Data från säkra hälsokällor visas utifrån kriterier som användaren angett i ett filter till exempel armövningar utan redskap eller recept med hänsyn till allergier.

IODesk
Team: Robert Roos, Allex Hagberg & Marcus Nohlberg
Boendeort: Skövde
Lärosäte: Högskolan i Skövde
IODesk är ett komplett system för digital kommunikation och kundsupport som bland annat hanterar chatt, mejl och webb. Systemet stöds av vår artificiella intelligens Lydia. Lydia hanterar den initiala kontakten med kunder och hanterar återkommande frågor.

Magnea
Team: Sara Vennström, Daniel Ström & Sergio Lara
Boendeort: Jönköping
Magnea utvecklar en avancerad sensor för aktivitetsmätning för att öka äldre patienters fysiska aktivitet. Patienterna får motivation och vårdpersonalen får objektiva data för analys samt falldetektion och fallprevention. Magnea förbättrar hälsan och sparar pengar.

Nemetic
Team: Linn Bäckegren & Linus Kingfors
Lärosäte: Chalmers Tekniska Högskola
Nemetic utvecklar ett kirurgiskt verktyg som kommer korta ner tiden det tar att stänga snittet efter öppna bukoperationer. Detta kommer i förlängningen att reducera kostnader för sjukhusen samt möjligtvis reducera antalet komplikationer för patienten.

Smart Health Care
Team: Payam Ghiaci & Mohammad Razavi
Lärosäte: Göteborgs Universitet
Idag får fler än hälften av de cancerdrabbade cellgiftsbehandling, varav två tredjedelar aldrig når önskat resultat. Med hjälp av artificiell intelligens förutser Smart Health Care resultatet av cellgifterna innan behandlingen och rekommenderar en individuell dosering.

Läs mer om samtliga nominerade team på venturecup.se/nominerade.