Tobias Gruffman och Carl Sundquist.

Zlingit vill få fler att upptäcka sport

En av grundarna till Zlingit, Tobias Gruffman, ville ge fler möjligheten att utöva sport. Han såg att sportklubbarna behöver bättre resurser och verktyg till att involvera personer och skapa ett större intresse för sport.

— Föreningslivet och sport har en stor påverkan på oss människor. Sport har en fantastisk förmåga att ge människor ett syfte, en hälsosam livsstil och ge en känsla av engagemang, säger Tobias Gruffman som nu tillsammans med Carl Sundquist arbetar för att få ut Zlingit på marknaden.

Tobias och Carls idé går ut på att man med hjälp olika kommunikationskanaler hjälper sportklubbar att nå fler, samt behålla befintliga spelare. En av Zingits funktioner är ett modernt biljettsystem. Nu har Zlingit en plats på Venture Cups lista över de mest spännande idéerna i höstens tävling IDEA.

— Vi är glada och stolta över att platsa på listan, detta innebär att vi tar första steget ut på marknaden. Vi har jobbat med idén till och från i 1,5 år. Vi har vridit och vänt på konceptet, prövat olika affärsmodeller och i somras hittade vi det som idag presenteras som Zlingit. Platsen på listan bevisar att vi har hittat rätt koncept!

Idé: Zlingit
Team: Carl Sundquist & Tobias Gruffman
Universitet: Tobias är tidigare student på Umeå Universitet
Boendeort: Umeå

Här kan du läsa mer om tävlingen och ta del av alla nominerade startups.