Möt finalisterna i årets omgång av Innovationskraft Syd 2023

Årets omgång av Innovationskraft Syd 2023- möt finalisterna i region syd

Årets omgång av Innovationskraft Syd 2023 har avslutats och efter en tuff och gedigen screeningprocess har vi nu fått fram våra fem finalister. Dessa fem ska pitcha sina idéer framför juryn som sedan väljer ut vinnaren som vinner 50 000 kronor samt 1 års gratis medlemskap hos Företagarna.

Innovationskraft är en satsning där Venture Cup i region syd tillsammans med Företagarna Skåne, Almi Företagspartner Skåne och EKN, Exportkreditnämnden under våren letat efter innovationskraft och gett entreprenörer och intraprenörer möjligheten till feedback samt hjälp att utveckla och omsätta sin idé till verklighet. De fem finalisterna har genomgått en process av screening, feedback och pitch träning och snart ska de även pitcha inför juryn. Detta för att tillslut få fram vinnaren av vårens omgång av Innovationskraft Syd 2023 som kommer presenteras på prisutdelningen nästa vecka den 22:e juni i Malmö.

Möt finalisterna i vårens omgång av Innovationskraft Syd 2023:

Bazzum

Om bolaget: Bazzum förändrar förutsättningarna på arbetsmarknaden och gör den lättillgänglig för alla genom att avsevärt förbättra och förenkla processen att hitta rätt jobb/rätten kandidater lokalt såväl som globalt.

Här hittar du Bazzums Linkedin-profil.

Team: Rickard Linetti, Michael Nilsson Pauli, Jörgen Sjöstrand, Richard Åberg, Anna Sandberg Bremberg, Sofia Eskelid, Urban Andersson och Per Bolmstedt.

Fenix Solar

Om bolaget: Fenix Solar maximerar din solenergiproduktion. Vår mjukvara säkerställer optimal prestanda utan extra hårdvara. Tjänsten identifierar problem i realtid så anläggningen producerar optimalt med grön energi under hela livstiden. Med Fenix Solar får man en smidig och kostnadseffektiv övervakning av dina eller dina kunders solcellsanläggningar.

Här hittar du Fenix Solars Linkedin-profil.

Team: Eric Witt, Johan Åkesson, Erik Mårtensson, Jakob Gelberg.

RECOMA

Om bolaget: RECOMA gör hållbart byggande enkelt genom att ge nytt liv åt kasserat förpackningsavfall och förvandla det till cirkulära byggskivor med låg koldioxidhalt som kan ersätta traditionella skivor utan extra kostnad eller ansträngning.

Här hittar du RECOMAs Linkedin-profil.

Team: Max Rosenberg, Henrik Lennartsson, Fredrik Rosenberg och Tobias Stihl.

Re:Meat

Om bolaget: Re:Meat har uppdraget att omdefiniera hur kött hamnar på våra tallrikar. Re:meat är en svensk start-up som producerar odlat kött (CM) som har potential att omvandla hela näringskedjan och bidra till radikal klimatpåverkan, samhällelig innovation och livsmedelssäkerhet i norra Europa.

Här hittar du Re:Meats Linkedin-profil.

Team: Jacob Peterson, Marie Gibbons och Gittan Schiöld.

Vevios

Om bolaget: Vevios är ett mobilt trygghetslarm som fungerar som en enkel enhet, ett bärbart mobi ltelefonarmband. Vevios är ett innovativt trygghetslarm som både ger kommunikation och frihet överallt

Här hittar du Vevios Linkedin-profil.

Team: Hanne Pålsson.

Venture Cup är tävlingen för morgondagens entreprenörer som kopplar ihop experter från näringslivet med framtidens entreprenörer och erbjuder en process för alla som bär på en idé. Venture Cup erbjuder inspiration, utbildning, handledning samt möjligheten till att skapa sig ett gediget nätverk. Venture Cup grundades 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers Universitet, Göteborgs Universitet och Innovationsbron. Venture Cup stöds av Sveriges alla stora universitet och drivs i partnerskap med den privata och offentliga sektorn. Sedan starten 1998 har mer än 17 000 affärsidéer tävlat och cirka 30 procent av idéerna har blivit affärer. Läs mer på www.venturecup.se