På bilden delar av teamet bakom Boxed Fruits, från vänster: Emil Wasteson, Filip Bengtsson

Boxed Fruits är den nya innovativa lösningen som ska minska matsvinnet

Genom att skapa hållbara, enkla och innovativa lösningar vill teamet bakom Boxed Fruits bidra till att minska matsvinnet. Deras första lösning är produkter gjorda av frysta frukter, bär och grönsaker som är på väg att bli matsvinn. Lösningen har lett teamet rakt in på Venture Cups topp 20 lista som en av de 20 bästa idéerna i tävlingen IDEA 2018.

Det var när Filip Bengtsson gjorde sin utbytestermin i Kalifornien som han anammade och omfamnade den hälsosamma kulturen genom att göra sina egna smoothies med frukt och grönsaker han fryst ner för bästa möjliga smak. Väl tillbaka i Sverige stod matsvinnsfrågan högt på agendan. Timingen, tillsammans med den starka viljan att skapa en hållbar framtid med mindre matsvinn förde teamet bakom Boxed Fruits samman. Med smoothie tillverkning i bakhuvudet ställde teamet sig frågan om frysning av råvaror i större skala kan vara ett sätt att minska matsvinnet.

Vinsten i Venture Cups tävling IDEA är enligt teamet en fin bekräftelse på att de är på rätt spår. Utmärkelsen har även bidragit med en stor dos självförtroende till att fortsätta utveckla idén vidare. De hoppas dessutom att vinsten kommer att bidra till positiv uppmärksamhet hos allmänheten eftersom många kan relatera till deras idé.

- Att vi har hittat en ny och innovativ lösning på problematiken med matsvinn är något många kan relatera till. Vår idé har element av innovation och ny teknik samtidigt som den gör avstamp i ett miljöengagemang och starka värderingar, något vi tror är en kraftfull kombination, säger teamet bakom Boxed Furits.

Teamet drömmer stort men kommer börja smått och fokuserat. I december påbörjas produktionen av första råvaran och i början av 2019 kommer försäljningen att starta. Sortimentet kommer sedan successivt att utökas i takt med marknadens efterfrågan, främst hemma i Sverige men på sikt även internationellt.

Idé: Boxed Fruits

Team: Emil Wasteson, Filip Bengtsson, Hao Qiyue & Emil Jonsson

Universitet: Lund University & Linköpings Universitet

Boendeort: Helsingborg, Stockholm & Lund

Här kan du läsa mer om tävlingen och ta del av alla nominerade startups.

Venture Cup är tävlingen för morgondagens entreprenörer som kopplar ihop experter från näringslivet med framtidens entreprenörer och erbjuder en process för alla som bär på en idé. Venture Cup erbjuder inspiration, utbildning, handledning samt möjligheten till att skapa sig ett gediget nätverk. Venture Cup grundades 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers Universitet, Göteborgs Universitet och Innovationsbron. Venture Cup stöds av Sveriges alla stora universitet och drivs i partnerskap med den privata och offentliga sektorn. Sedan starten 1998 har mer än 15 000 affärsidéer tävlat och cirka 30 procent av idéerna har blivit affärer. Läs mer på www.venturecup.se