De bästa affärsidéerna i Västsverige är korade!

De bästa affärsidéerna i Västsverige är korade!

Revolutionerande teknik kan förändra en hel industri!

285 affärsidéer lämnades in till Venture Cup Väst och nu är de tio bästa korade. Detta gör återigen regionen till den som mottagit flest tävlingsbidrag. Ett av de vinnande bidragen är Alusera, vilka framställt ett nytt aluminiumskikt som lyser i mörker. Bidraget har potential att revolutionera tillverkningen av nödutgångsskyltar och annat evakueringsmaterial, en bransch med en enorm världsomspännande potential!

En jury bestående av erfarna entreprenörer, affärsutvecklare, företagsledare, akademiker och experter inom en mängd områden har sållat fram 30 affärsidéer som nominerats. Av dessa har juryn valt ut de tio bästa i Västsverige.

Det stora intresset för Venture Cup Väst är ytterligare ett tecken på att Västsverige är på väg mot ljusare tider. Det är också högintressant med det stora intresset för affärsidéer med ett hållbarhetsperspektiv, menar Jonas Almeling, Regionschef och Pressansvarig i Venture Cup Väst.

– Detta visar att Venture Cups tävlande ligger helt rätt i tiden.

Alusera är en forskningsbaserad affärsidé vilken utvecklats av ett team på fem personer. Företaget utvecklar en unik metod för att tillverka aluminium som lyser i mörker. Resultatet är en exceptionellt kostnadseffektiv tillverkningsprocess där slutprodukten förväntas utmana en global marknad av brand- och utrymningsskyltar.

Vid prisutdelningen premieras de tio bästa affärsidéerna från Västsverige, de bästa affärsidéerna från Högskolan i Halmstad, Högskolan i Borås respektive Högskolan Väst, samt den bästa affärsidén inom Mat & Hälsa.

Tävlingen fortsätter…

Tävlingen Venture Cup fortsätter nu med inlämning av Utkast affärsplan. Deadline för inlämningen är satt till 8:e februari och momentet är öppet för nya tävlande. Därefter får alla tävlande feedback på sitt inlämnade bidrag för att kunna utveckla sin slutgiltiga affärsplan till regionfinalen i början av maj där tre vinnare: Västsveriges nästa tillväxtföretag, utses. Dessa tre regionala vinnare får därefter tävla mot vinnarna från de övriga regionerna i Sverigefinalen i Venture Cup som i år arrangeras i Stockholm.

Se alla de vinnande affärsidéerna i bifogat dokument eller på hemsidan, www.ventrurecup.se/vast

Frågor och kontaktuppgifter hänvisas till:

Jonas Almeling, Pressansvarig Venture Cup Väst

031-764 71 22, jonas.almeling@venturecup.se

Pristagare Venture Cup Väst 10/11 Moment 1 – Affärsidé

Alusera, -Luminescent aluminum

Christoffer Hansson
Yibing Qiao
Khaled Atta

Alusera utvecklar en unik metod för att tillverka aluminium som lyser i mörker. Resultatet är en exceptionellt kostnadseffektiv tillverkningsprocess där slutprodukten förväntas utmana en global marknad av brand- och utrymningsskyltar.

Bäddtextilier för nyfödda
Elin Herngren

Med hjälp av en unik e-handelslösning designar kunden själv ekologiska bäddtextilier för bebisen. Inspirerande, individuellt, enkelt, och en möjlighet att ge den lille/lilla en snygg men samtidigt hållbar start i livet.

ChocoWinS -Sustainable Chocolate Solutions
Lilia Ahrné
Lina Svanberg
Erich Windhab

ChocoWinS offers a new energy efficient process to manufacture chocolate of high quality. The new process will replace the traditional multi-step thermal treatment required to obtain the correct crystallization, by solely mixing fat crystal seeds into chocolate. ChocoWinS will commercialize tailored crystal seeds, equipment and consultancy.

ClimeFarm
Karin Lersten
Marie Öberg

Jordbruket är en stor bidragande faktor till utsläpp av växthusgaser och därmed till den globala uppvärmningen. Djurhållningen inom jordbruket står för den största delen av utsläppen. ClimeFarms affärsidé är att skapa ett klimatsmart jordbruk genom att vägleda lantbrukaren till lägre utsläpp och en mer miljövänlig verksamhet.

De-ascent Adventure Travels
Henrik Wirsin
Carl Svantesson

De-Ascent erbjuder unika resor i unika miljöer inom skidåkning, klättring och segling. Resorna har stort fokus på utbildning vilket säkerställs av våra auktoriserade guider. Resenärerna får även möjlighet att delta i vår community där de kan utbyta erfarenheter och ta del av förmånliga erbjudanden från våra partnerföretag.

Edo Biotech
Claes Lindahl

Edo Biotech utvecklar effektivare produktionsprocesser till bioetanol industrin. Studier visar på att Edos teknik kan öka bioetanolproduktionen med upp till 30%. Samtidigt kan Edo bidra till en bättre miljö eftersom Edos teknik möjliggör för mindre utsläpp av t.ex. fosfor som orsakar stora skador i bl.a. Östersjön. Edo har godkända patent och siktar mot att licensera ut teknologin inom en tre års period.

Relevant Relations
Ola Rynge
Oskar Lissheim-Boethius
Calin Gherman
Carl Henrikson

Utveckling och marknadsföring av plattform för mobilapplikationer riktade mot kundklubbar, vilken möjliggör mer relevanta erbjudanden till klubbmedlemmarna och på så sätt ger högre värde åt kundklubbsföretagen som kan öka sin försäljning.

Remente
David Brudö
Anders Hallin
Niklas Forser
Idriz Zogaj

4 av 10 är någon gång oroliga för sin mentala hälsa. Rementes vision är att göra metoder för att uppnå mentalt välbefinnande tillgängliga för alla. Bolaget kommer erbjuda lättillgängliga, prisvärda och engagerande onlineverktyg som hjälper individer att leva livet fullt ut.

Virtualtrainer
Robert Lidén
Daniel Aarenstrup

Virtualtrainer erbjuder gymfaciliteter en helt ny lösning för att utbilda sina medlemmar och höja kvalitén på deras träning. Produkten Virtualtrainer är en pekskärmsenhet som fungerar likt en virtuell personlig instruktör fylld med pedagogiska instruktionsvideor, samt nyttiga kost och träningsråd.

WINDFORCE - Smarta system för egen elproduktion
Daniel Ritter

Marcus Hellåker

Tomas Schultz

Windforce har utvecklat ett antal innovativa vindkraftverk och energisystem med stor potential kring småskalig energiutvinning. Windforce skall erbjuda möjligheter att tillverka sin egen miljövänliga el med hjälp av nya smarta energisystem.

Högskolan i Halmstads Venture Cup-pris till
Bästa Affärsidé från Högskolan i Halmstad

HylobiusSafegard
Gustav Erikson & Jakob Viekbe

Våren produkt är ett snytbaggesskydd (ett skydd för granplantor när de planteras ut på kalhyggen). Skyddet är ett Barriärsskydd och kommer sitta på varje planta längst stammen. Skyddet är miljövänligt och bryts ner av naturen.

Högskolan i Borås Venture Cup-pris till
Bästa Affärsidé från Högskolan i Borås

Bäddtextilier för nyfödda
Elin Herngren

Med hjälp av en unik e-handelslösning designar kunden själv ekologiska bäddtextilier för bebisen. Inspirerande, enkelt, tillgängligt och en möjlighet att ge den lille/lilla en snygg men samtidigt hållbar start i livet.

Sopkärlsplattan
Joakim Rydell

Vid varje villa och fritidshus finns det ett sopkärl. Vid närmare undersökning så står överraskande många av dessa snett. Husägaren har ofta gjort en plats där sopkärlet skall stå, men marken lutar lite tillföljd att hela sopkärlet ståt snett. Min affärsidé är en designad, justerbar platta som sopkärlet skall stå på.

Högskolan i Västs Venture Cup-pris till
Bästa Affärsidé från Högskolan Väst

Idag & Imorgon
Elin Mellberg

Vill du kunna leva mer i nuet och samtidigt ha koll på vad du ska göra den närmaste tiden? Är du trött på de kalendrar som finns på marknaden? Om detta stämmer kan jag erbjuda dig en helt ny typ av kalender, en som skiljer sig helt ifrån de traditionella kalendrarna.

Venture Cups pris till Bästa Affärsidéer inom Mat & Hälsa
- i samarbete med Food & Heath Concept Centre

Protein Rich and Fat-Free Yoghurt
Elfar Hrafn Árnason

The product is called skyr [sgir’]. Skyr is a fat-free yoghurt-like product that is rich of protein and equally perfect for children, the business man on the run or a professional athlete after a workout.

Venture Cup genomför varje år en rikstäckande affärsplanstävling som med tiden har vuxit till världens största i sitt slag. Via en genomtänkt process med handledning, feedback, utbildningar och workshops inspireras och stöttas människor att utveckla sina idéer till framtidens växande företag. Hittills har över 10 000 affärsidéer processats i tävlingen och av dessa har ca 30 procent utvecklats till bärkraftiga företag.

Venture Cup är en ideell organisation som bildades i Sverige 1998 av McKinsey & Company och finns idag i hela Norden. Organisationen stöds av Sveriges samtliga stora högskolor och universitet och drivs i samarbete med näringsliv och offentlig sektor. www.venturecup.se