På bilden är teamet Deepest, från vänster på bakre raden: Isac Kärrman, Johan Rådemar & Karl Bäckström. Främre raden från vänster: Ebrahim Balouji & Erik Berggren

Deepest visar vägen till ett smartare elektrifierat samhälle

Samhället blir mer och mer elektrifierat, detta är positivt men också problematiskt då våra elnät står inför en hög belastning. Allt som är anslutet till elnätet påverkas av elstörningar vilka i sin tur bidrar till lägre kapacitet, driftstörningar och trasig elektronik. Detta sammantaget kostar vårt samhälle cirka fem miljarder kronor per år bara i Sverige.

De fem entreprenörerna bakom Deepest har tagit fram en lösning baserad på maskininlärning som automatiskt kan förutspå och analysera elkvalitét vilket kommer att effektivisera elnätet. Deras vision är att kunna förse och förutspå alla störningar på elnätet och därmed lätta den elektriska transformationen.

Idén är ett lysande exempel på hur den senaste forskningen kan vara med och facilitera för samhällets utveckling, den ligger rätt i tiden då vi måste ställa om från fossila bränslen till förnyelsebara. Detta kommer innebära att vi elektrifierar stora delar av samhället och det kommer betyda en högre belastning på våra elnät. Att främja denna utveckling med nya innovationer tror vi är en starkt bidragande faktor till varför vi hamnat på Top 20, säger Erik Berggren.

Om fem år strävar Deepest efter att vara etablerade på marknaden och erbjuda avancerade analysverktyg på de senaste maskininlärningsmetoderna. Parallellt hoppas de kunna arbeta med att ta fram och utveckla nya innovationer som behövs för att möta den växande energimarknaden.

Idé: Deepest
Team: Erik Berggren, Johan Rådemar, Isac Kärrman, Karl Bäckström & Ebrahim Balouji
Universitet: Chalmers tekniska högskola
Boendeort: Göteborg