Peter Møller, Adam Sacca, Niclas Meyer och Stephan Campbell. Foto: Privat.

Den unika plattformen som enkelt ansluter tränare och idrottare

I Skandinavien och i större delen av Europa har idrottscoacher inte tillgång till en plattform de kan använda för att erbjuda privat idrottscoaching. Samtidigt har idrottarna själva svårt att hitta en privat tränare som kan ge dem personlig coachning. Behovet av att skapa en plattform som enkelt ansluter tränare och idrottare har därmed länge varit stort. Ett behov som bolaget Coachsome nu har uppfyllt och för det belönats med priset Best Traction i regionfinalen för STARTUP 2021.

Peter Møller är tillsammans med Adam Sacca, Stephan Campbell och Niclas Meyer grundare av Coachsome, en "Software as a Service" -lösning som ger idrottscoacher alla verktyg de behöver för att hantera och marknadsföra sin privata coachningsverksamhet. För idrottare och föräldrar ger Coachsome en ökad bekvämlighet när det gäller att hitta en idrottscoach som kan erbjuda privata lektioner, eftersom alla tränare på plattformen marknadsförs via en marknadsplats.

Det var Peters egen upplevelse av svårigheterna att som idrottscoach erbjuda privat basketträning som lade grunden till det som idag är Coachsome.

- "My daily job is to be a professional basketball player. I decided to start my own coaching company which offered private basketball sessions. During the process I experienced two key lessons in the market. First, it took me hundreds of hours to start the business since I had to create a website, market myself, handle payments and so on. Secondly, once I got started, I received so many bookings that my calendar couldn’t fit in more coaching sessions...

Peters nämnda insikter kombinerat med hans egen- och teamets andra medlemmars passion för sport har på bara två år gjort Coachsome till ett väletablerat bolag på den danska marknaden.

- "Vår vision för framtiden är att skapa en marknadsledande plattform som kan bidra till att skapa bättre ekonomiska villkor för idrottscoacher och ge idrottare bättre möjligheter att nå sina drömmar." Säger grundarna själva.

Coachsome's stora potential att skala upp och bli marknadsledande i Danmark och på sikt även internationellt har belönat bolaget med priset Best Traction i regionfinalen i syd för STARTUP 2021. Coachsome är därmed direkt kvalificerade till Sverigefinalen den 7'e oktober.

Pris: Best Traction, Venture Cup Syd.

Idé: Coachsome.

Team: Peter Møller, Adam Sacca, Stephan Campbell och Niclas Meyer.

Venture Cup är tävlingen för morgondagens entreprenörer som kopplar ihop experter från näringslivet med framtidens entreprenörer och erbjuder en process för alla som bär på en idé. Venture Cup erbjuder inspiration, utbildning, handledning samt möjligheten till att skapa sig ett gediget nätverk. Venture Cup grundades 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers Universitet, Göteborgs Universitet och Innovationsbron. Venture Cup stöds av Sveriges alla stora universitet och drivs i partnerskap med den privata och offentliga sektorn. Sedan starten 1998 har mer än 15 000 affärsidéer tävlat och cirka 30 procent av idéerna har blivit affärer. Läs mer på www.venturecup.se