Företaget Heaven Can Wait som vill förbättra äldrevården tog hem pris i socialt entreprenörskap

Venture Cup delar i samarbete med Hungerprojektet och Preera ut pris i socialt entreprenörskap på regionfinalen. Priset gick i år till Linda Björk och Eva-Maria Ekström som startat företaget Heaven Can Wait. Heaven Can Waits affärsidé går ut på bidra med livskvalitetshöjande aktiviteter på äldreboenden.

Linda och Eva-Marias affärsidé innebär att de kommer hjälpa varje ålderdomshem att göra kostnadseffektiviseringar för att istället ge utrymme för respektive boende att satsa mer på kvalitetshöjande aktiviteter för de äldre i deras vardag. I början av juni kommer Heaven Can Wait att starta sitt första pilotprojekt, där 10 barn i åldern 4-5år och en grupp äldre på 10 personer möts vid äldreboendet ”Tre Stiftelser” i Göteborg och genomför ”Gladgympa” tillsammans.

-Gladgympa är endast en av flertalet aktiviteter som de äldre kan genomföra för att få en ökad livsglädje och kvalitet i sin vardag. Vi har talat om äldreomsorgen och de möjligheter som finns att förbättra den i över 25 års tid och hade mycket svårt att skala ner vårt tänk så att man faktiskt kunde göra något konkret av det. Därför anmälde vi oss till Venture Cup för att dels realisera vår idé samt för att få ner allt vi talat om i en Affärsplan, vilket var fantastiskt nyttigt för oss och inte minst för vårt koncept, säger Linda Björk.

Venture Cups pris i Socialt Entreprenörskap har instiftats för att premiera idéer med sociala förtecken med syfte att lyfta entreprenörer med innovativa lösningar på samhällsproblem baserade på affärsmässiga metoder. Heaven Can Wait vann priset med motiveringen att; affärsidén fyller ett verkligt marknadsbehov i en bransch som kräver stora insatser och nya initiativ. Äldreomsorgen måste utvecklas och framgången ligger i att få de äldre att känna sig som kunder och inte patienter. Idégivarna har stor förståelse för sin marknad och startsträckan är sannolikt kort.

-Heaven Can Wait erhåller prispengar, en social medieworkshop med Lina Areblad samt säljcoaching med Ulla-Lisa Thordén. Detta med syfte att de skall få hjälp att realisera sin affärsidé säger Ann Svensson, marknadsansvarig på Venture Cup Väst.

Frågor hänvisas till:

Ann Svensson, Marknadsansvarig i Venture Cup Väst samt nationellt pressansvarig i Venture Cup, 031-764 71 21, ann.svensson@venturecup.se

www.venturecup.se

Mer information om priset finns här: http://www.venturecup.se/vast/venture-cup-vasts-pris-i-socialtentreprenorskap

Regioner

Venture Cup genomför varje år en rikstäckande affärsplanstävling som med tiden har vuxit till en av världens största i sitt slag. Venture Cup är en ideell organisation som bildades i Sverige 1998 av McKinsey & Company och finns idag i hela Norden. Organisationen stöds av Sveriges samtliga stora högskolor och universitet och drivs i samarbete med näringsliv och offentlig sektor. Via en genomtänkt process med handledning, feedback, utbildningar och workshops inspireras och stöttas människor att utveckla sina idéer till framtidens växande företag. Hittills har över 12 700 affärsidéer processats i tävlingen och av dessa har ca 30 procent utvecklats till bärkraftiga företag. www.venturecup.se