Thomas och Josefin från Reselo tog emot dubbelt upp av blommor, diplom och check i Öst regionens greenroom under Sverigefinalen.

Hållbart gummi tog hem två priser på årets Sverigefinal!

Nya hållbara innovationer och att bidra till mindre klimatpåverkan är en trend som fortsätter att hålla i sig bland vinnarna på Venture Cup Sverigefinaler. Bland 2021 års vinnare var det Reselo som stod ut lite extra med två vinster för deras innovation som ska, enligt egen utsago, "leda nästa gummi revolution".
Idag den 7 oktober tog teamet bakom Reselo hem priset som årets Game Changer OCH tungviktspriset Startup of the Year på Venture Cups Sverigefinal.

Reselo's patenterade gummiprodukt, kallad Nordic Bio-Rubber, är en miljövänligare variant av dagens gummi. Genom en även patenterad produktionsprocess skapar Reselo sitt gummi genom att använda rester från nedfallen bark från björkar. Rester från björkbark används väldigt sällan i någon annan industri och tillgången är såpass stor i det nordiska länderna att det finns möjlighet att skapa 200.000 ton Nordic Bio-Rubber varje år. Genom bla hjälp från Venture Cups akademiska partner KTH och deras avdelning KTH Innovation har en marknadsanalys visat att både sko-industrin och dagens gummi-industri ser stora möjligheter i att kunna ersätta flera av deras syntetiska och icke miljövänliga gummiprodukter med Reselo's mer miljövänliga alternativ.

Men Reselos innovation kan komma att ha en ännu större påverkan på miljön än man först anar. En tredjedel av allt gummi som används världen över kommer från gummiträd. Gummiträd växer naturligt i Brasiliens regnskog men stora mängder regnskog blir även skövlat varje år för att plantera gummiträd. Resterade gummi världen över kommer från och produceras genom att använda fossila bränslen och icke miljövänliga produktionsprocesser. Eftersom processen för att skapa Nordic Bio-Rubber varken skördar någon skog eller skadar träden som barken kommer från kan Reselos gummiprodukt bidra till flera av FN's mål för Agenda 2030. Reselo's innovation kan därmed vara en nyckelfaktor för att i framtiden bidra till mindre miljöutsläpp och ev även minska skövlingen av tropisk regnskog. Reselos potential att förändra en hel bransch och deras modiga tillvägagångssätt att ta sig an en avgörande framtidsfråga med världsomspännande problematik var några av anledningarna till att Sverigejuryn utsåg Reselo till både 2021 års Game Changer och Startup of the Year.

Bolagets team består av grundaren och uppfinnaren av Nordic Bio-Rubber Thomas Baumgarten samt Josefin Larsson, Henrik Otendal och Alexander Johnson. Teamet har som mål att inom 5 år producera sitt nordiska biogummi på en industriell skala och vara det självklara valet för ett hållbart och likvärdigt alternativ till dagens gummi.

Pris: Game Changer & Startup of the Year.

Idé: Reselo.

Team: Thomas Baumgarten, Josefin Larsson, Henrik Otendal och Alexander Johnson.

Venture Cup är tävlingen för morgondagens entreprenörer som kopplar ihop experter från näringslivet med framtidens entreprenörer och erbjuder en process för alla som bär på en idé. Venture Cup erbjuder inspiration, utbildning, handledning samt möjligheten till att skapa sig ett gediget nätverk. Venture Cup grundades 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers Universitet, Göteborgs Universitet och Innovationsbron. Venture Cup stöds av Sveriges alla stora universitet och drivs i partnerskap med den privata och offentliga sektorn. Sedan starten 1998 har mer än 15 000 affärsidéer tävlat och cirka 30 procent av idéerna har blivit affärer. Läs mer på www.venturecup.se