Handelshögskolan i Göteborg tog hem vinsten i Entreprenörsjakten

Handelshögskolan i Göteborg tog hem vinsten i Entreprenörsjakten
- en entreprenöriell resa till San Francisco!

Entreprenörsjakten blev en dundrande succé och älskades av både deltagare och åskådare. Efter en hård kamp stod laget från Handelshögskolans Entreprenörsutbildning som vinnare och får nu åka till San Francisco på en fullspäckad vecka med besök på bl.a. Google och Twitter.

Under fredagen den 15:e Maj besökte de unge entreprenörerna företag runt om i Göteborg för att utföra olika tävlings-"grenar" som testade deras förmåga. Eftersom en viktig egenskap hos en entreprenör är att kunna tåla motgångar så fick de göra presentationer inför tre stycken "drakar" som i förväg var instruerade att alltid såga dem vid fotknölarna. På andra platser fick deltagarna arbeta med varsel- och personalfrågor, produktutveckling och marknadsföring. "Entreprenörsjakten var det absolut roligaste jag hitills upplevt, Jag har verkligen lärt mig hur en entreprenör skall vara.", säger Naim Murseli, en av deltagarna.

Under lunch samlades alla lagen i arkaden för en "säljstafett" där de 50 studenterna fick var sin produkt värd 50-100 kr. Dessa såldes sedan på stan för över 8000 kr på bara 25 minuter, pengar som doneras till Drottning Silvias Barnsjukhus.

Initiativtagaren Gustaf Josefsson är trött, men otroligt nöjd med evenemanget. "Med tanke på all den uppmärksamhet som Entreprenörsjakten fått hoppas jag verkligen att vi lyckats inspirera fler att överväga entreprenörskap som karriärsval.", säger han.

Entreprenörsjakten var världens första entreprenöriella "talangjakt" som istället för att fokusera på idéer valde att lyfta fram de driftiga människorna bakom. "Man behöver inte uppfinna nästa Google för att starta företag", fortsätter Gustaf.

Hela Entreprenörsjakten kunde följas på nätet i Sveriges mest omfattande onlinedirektsändning. Total filmades över 400 klipp, som hade 14 000 visningar under dagen och dessa finns nu att uppleva på www.entreprenorsjakten.se.

Bild på vinnarlaget finns på http://www.entreprenorsjakten.se/Press , för andra bilder kontakta info@entreprenorsjakten.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Entreprenörsjakten
Gustaf Josefsson
Initiativtagare
gustaf@entreprenorsjakten.se

Kontakta vinnarlaget:
Alexandra Margoulis (0707-26 34 27)
Amir Adlouni (0709-50 05 71)
Gustaf Lillvall (0735-21 04 94)
Harald Börsholm (0739-41 15 06)
Karl Svedung (0702-78 45 14)

Entreprenörsjakten var kulmen på Idéfestivalen, ett samarbete mellan Venture Cup, Drivhuset, Framtidens Företag, FramtidsFrön, Handelshögskolans Entreprenörsutbildning och Ung Företagsamhet, med syftet att främja entreprenörskap och idéförverkligande hos ungdomar i Göteborgsregionen. Idéfestivalen finansieras av Västra Götalandsregionen