Samtliga vinnare i Venture Cup Nords Regionfinal. Foto: Hampus Carlson

Här är samtliga vinnare i Venture Cup Nords regionfinal

Inför en stor publik på Ebeneser Kulturcentrum i Luleå hyllades vinnarna i Venture Cup Nords regionfinal. Teamen delar på 200 000 kronor och kommer nu att tävla vidare i Sverigefinalen den 12 september.

Efter en lång tävlingsprocess var det äntligen dags för de tio nominerade i teamen i Venture Cup Nord att få veta vilka bidrag som kunde titulera sig som vinnare. Kvällens vinnare PreOption, The Fit, FreezFiler och Ther-Appy vann priserna: Game Changer, Top Tech, Student Superstart och Impact Maker. Teamen vann 50 000 kronor vardera och kvalificerade sig samtidigt till Sverigefinalen i september där alla har chans att vinna ytterligare priser.

Det är alltid kul att se vinnarnas reaktioner när de hör sina namn ropas upp efter att motiveringarna lästs. Nu ska det bli spännande att se hur teamen står sig mot konkurrensen i årets Sverigefinal, säger Tove Söderström, regionsansvarig Venture Cup Nord.

De nominerade teamen som sedan tidigare pitchat sina affärsidéer inför den regionala juryn fick under kvällen chans att pitcha live inför den stora publiken på plats. Utöver live-pitchar bjöds publiken på inspirationsföreläsning, mat och förstklassigt nätverkande.

Här är samtliga vinnare i Venture Cup Nords regionfinal

PreOption - Vinnare av priset Game Changer
Idé: PreOption stärker företags arbetsgivarvarumärke genom att marknadsföra dem mot framtidens kompetens. PreOption ser även till att gymnasieelever och studenter får upp ögonen för framtidens arbetsgivare genom att matcha dem med varandra.
Team: Albin Mannberg & Harry van der VeenOrt: Skellefteå

The Fit - Vinnare av priset Top Tech
Idé:The Fit utvecklar mobil kroppsskanner teknik som skapar digitala kroppspass innehållande en 3D-avatar med användarens kroppsmått. Genom att förena 3D-skanning och artificiell intelligens, förändrar The Fit framtidens online-upplevelse
Team: Lisa LindvallOrt: Kalix

Ther-Appy - Vinnare av priset Impact Maker
Idé: Digitalt självhjälpsprogram som hjälper människor att öka sitt inre välbefinnande. Det unika med detta koncept är att det bygger på en animerad förklaringsmodell som visat sig vara effektiv på att öka både förståelse och motivationen hos individen.
Team: Joakim BlomqvistOrt: Umeå
Lärosäte: Umeå Universitet

FreezFiler - Vinnare av priset Student Superstart
Idé: Freezfiler överblickar provers plats i -80°C laboratoriefrysar utan manuell hantering. Prov och tillgängligt utrymme kan hittas utan att frysen öppnas. Detta reducerar risken för skador på prov. Det sparar även utrymme, energi samt tid och kostnader.
Team: Barbara Terebieniec, Cristian Klein & Stephan Skrodzki
Ort: Umeå & Berlin
Lärosäte: Umeå Universitet

Venture Cup is the competition for the entrepreneurs of tomorrow. Our purpose is to connect people with ideas with experts and the crowd, to ignite the creation of new businesses and empower the growth of Sweden. We are a nonprofit organization, and open to everyone who wants to test their business ideas. Thanks to our financial partners, we each year donate 1, 2 million SEK to creative ideas with long-term sustainable growth and verified demand from customers. Venture Cup was founded in 1998 at the initiative of McKinsey & Company in collaboration with Chalmers University, Gothenburg University, and Innovationsbron. Venture Cup is supported by all the great universities in Sweden and is run in partnership with the private and public sectors. Since the beginning in 1998 over 15 000 business ideas have competed and about 30 % of the ideas have become businesses. Read more onwww.venturecup.se