Teamet bakom N.C Zero Waste Concept Store som prisades för sin affärsidé i Venture Cup nords regionfinal 2022.

N.C Zero Waste Store Concept: Vinnare av Best Traction i region nord 2022

Vågen är en butik där individer kan köpa ekologiska produkter utan förpackning. Genom att fylla på egna behållare med olja, bönor, pasta, ris, schampoo med mer, kan varje individ minska sin negativa miljöpåverkan från förpacknings- och matavfall. N.C Zero Waste Concept Store prisades för sin idé på Venture Cups regionfinal i region nord 2022 då bolaget vann priset Best Traction, 50 000 kronor och en plats i den nationella Sverigefinalen i Oktober.

I Sverige genererar en person i snitt 10 kg avfall per vecka. 50% sorteras som avfall till förbränning, och 50% går till återvinningen. Men av de 5kg som sorteras som återvinning är det mindre än de 10% com faktiskt återvinns till nya material.

- "Zero Waste communityt växer, även i Sverige, och med människors medvetenhet kommer även ett behov och en strävan efter att leva med hållbart. Bristen på enkla tillvägagångssätt för människor att leva efter sina värderingar och i enlighet med den utveckling vi som samhälle väntas göra, kan ha bidragit till att nå dit vi är idag. Vågen tillhandahåller ett enkelt och handlingskraftigt sätt för varje individ att minska sin negativa miljöpåverkan. Vågen är ett verktyg för människor att GÖRA något. Vi gör det lätt att göra rätt och ger makten till konsumenten att själv vara med och påverka." Säger teamet.

Vågen föddes ur ett behov av ett alternativt sätt att handla varor på som möjliggjorde det för teamet att minimera avfall i hemmet. Efter uppmärksamhet från Änglamarkspriset 2020 samt TikTok strömmade det regelbundet in förfrågningar om fler Vågen-butiker runt om i Sverige, vilket gjorde att teamet började fundera på sätt att sprida konceptet. De startade N.C Zero Waste Store Concept AB för att utveckla, förbättra och till sist sälja butiksconceptet via franchise.

- "Om några år ser vi att vi har ett etablerat varumärke inom zero waste, och har flera butiker och shop-in-shop runt om i Sverige. Vi ser att vi redan i slutet på 2022 kan ha en shop-in-shop på plats samt två butiker till utöver Östersund och Stockholm. Inom några år har dagligvaruhandeln blivit mer cirkulär och vi har varit med och drivit den förändringen." Säger teamet.

N.C Zero Waste Concept Store tog i torsdags den 19 maj hem priset som årets Best Traction och vann 50 000 kronor på Venture Cups regionfinal 2022 i region nord och är därmed direktkvalificerade till Sverigefinalen i Oktober.

Pris: Best Traction Venture Cup väst

Idé: N.C Zero Waste Concept Store

Team: Estefanía Coral Andrade och Fanny Näslund

Regioner