Foto: Mathilda Thudin

Nu blir det liv i Luckan! - Här är vinnarna i Venture Cup Syd

Det blev webb-appen för lokalhandel kallad Luckan som tog hem totalvinsten på 100 000 SEK när Venture Cup syd avgjordes på Oxhallen i Helsingborg! Appen ska göra det enklare och smidigare att upptäcka lokala butiker och tjänster, dessutom få allt hemlevererat. Nu ställs landets vinnare från hösten och våren mot varandra och 12 finalister väljs ut till Sverigefinalen.

Teamet bakom Luckan är Joel Oredsson, Marcus Johansson,
John Elf och Victor Sandberg.

Marcus berättar hur idén uppstod:

Allt började en sommardag 2014 när en av Luckans grundare Victor passerade en skylt med reklam för bakluckeloppis i hans hemort, Hörby i mellanskåne. Tanken slog honom att det borde vara möjligt att ta detta koncept med in i den digitala världen varför han gjorde ett projekt kring detta område i hans första masterskurs på LTH (Innovationsteknik) – företagsidén kallades direkt för Luckan. Luckan skulle fungera som en digital “popup” store för privatpersoner och mindre företag för att marknadsföra sig.

Efterhand som idén växte fram och fler engagerade sig i Luckan så insåg vi att behovet för att marknadsföra sig på detta sätt var större hos mindre företag och fysiska butiker. Detta bekräftades också när Victor Sandberg skrev sitt mastersarbete om omni-channel-retail och hur väl mindre aktörer kan anpassa sig till detta. Efter dessa insikter gjorde företaget en tydlig satsning mot fysiska butiker och anpassade plattformen för att bättre möta deras behov.

Under slutet av sommaren har vi tänkt att börja vår första investeringsrunda, där en vinst i Venture Cup kommer att öka våra chanser till nå ut till fler investerare och förhoppningsvis öka värderingen av bolaget. Självklart kommer även prispengarna att skapa nya möjligheter till anställningar och marknadsföring i sommar.

Här är vinnarna i från region syd:

Life Science & Teknik

Freedesk

Stefan Westergård, Patrik Bruzelius, Martin Stark,
Anton Troedson, Oscar Troedson

Med Freedesk har vi lanserat världens mest tillgängliga lösning för att kunna arbeta stående. Det finns en enorm marknad för en enkel, flexibel och ekonomisk lösning för att kunna stå upp och arbeta. Efter ett gediget utvecklingsarbete, kan vi nu producera och sälja en enkel ”stå-skiva”, som du kan använda ovanpå din befintliga bordsyta, på kontor, i skolsalar och hemma. Den är lätt att ta fram och ta bort, att höja och sänka, och det är en fin möbel, som man gärna har framme.

Miljö & Energi

Syeriet

Matilda Sörensen

Syeriet erbjuder en digital sykurs på internet som är nischad mot miljötänk och återanvändande av textilier. Kunderna får mönster och instruktioner med stigande svårighetsgrad skickad till sin e-mail, man bestämmer själv i vilken takt man vill göra uppgifterna och man behöver bara en symaskin! Syeriet gör även videoinstruktioner på hur man syr olika saker som finns gratis tillgängliga för alla. Syeriet syftar till att förändra folks konsumtionsvanor för att förbättra miljön och ge ett alternativ till de stora miljöovänliga klädproducenterna.

Människa & Samhälle

Tea Junkie

Åsa Lundberg

Tea Junkie kommer bedriva försäljning inom te till företag och konsumenter främst genom direktkontakt med personligt besök, mässor, eget showroom, teatelier och e-handel. Vi ska erbjuda högkvalitativa teer, kunskap och innovativt tänkande i kombination med smakupplevelser till en allt mer hälsomedveten och kvalitetssökande målgrupp. Tea Junkie ska vara en vägvisare och garant för trender inom teindustrin och food pairing.

Webb, Mjukvara & Media (Även totalvinnare)

Luckan AB

Joel Oredsson, Marcus Johansson, John Elf, Victor Sandberg

Luckan är din stad och shopping i en enkel, snygg och smidig mobilapplikation. Återupptäck

staden, handla lokalt och få varor från olika butiker hemlevererade samma dag! Luckan skapar – En stad, En varukorg – helt enkelt cityhandeln online!

Venture Cup är Sveriges ledande tävling för de som vill utveckla sin affärsidé till ett framgångsrikt affärskoncept och starta företag. Venture Cup genomför varje år två rikstäckande tävlingar för entreprenörer med syfte att hjälpa med utveckla sin affärsidé och starta företag. Venture Cup är en ideell organisation som bildades i Sverige 1998 av McKinsey & Company och finns idag i hela Norden. Organisationen stöds av Sveriges samtliga stora högskolor och universitet och drivs i samarbete med näringsliv och offentlig sektor. Via en genomtänkt process med handledning och feedback från experter, utbildningar och workshops inspireras och stöttas människor att utveckla sina idéer till framtidens växande tillväxtföretag. Hittills har över 13 000 affärsidéer processats i tävlingen och av dessa har ca 30 procent utvecklats till företag. www.venturecup.se