Revolutionerande idé tog hem första priset i Venture Cup Väst

Revolutionerande idé tog hem första priset i Venture Cup Väst

En teknik där man förstärker konstruktionsbalkar med upp till 40 procent och som innebär stora ekologiska och ekonomiska vinster som kan revolutionera hela byggnadsindustrin. Den affärsidén belönades under torsdagskvällen med 200 000 kronor då affärsplantävlingen Venture Cup Väst höll sin regionfinal.

Ytterligare fem priser delades ut inför en fullsatt Storan i Göteborg.

Tenroc Technologies heter företaget bakom affärsidén som går ut på att töja fibrerna i konstruktionsbalkar för att få extra bärkraft. Tester har visat att metoden ökar kapaciteten i träkonstruktioner med 40 procent. Detta innebär att man använder mindre råvara, men med högre hållfasthet och på så vis tjänar man både pengar och sparar på skogen.

Denna affärsidé tog alltså hem förstapriset på 200 000 kronor när regionfinalen i Venture Cup Väst hölls på Storan i Göteborg under torsdagskvällen.

Andrapriset på 100 000 kronor gick till Customized Carbon 3D Fabrics som tagit fram ett starkt och lätt kompositmaterial som kan tillverkas med samma egenskaper som stål. Materialet är framtaget av Dr Nandan Khookar som grundade Boråsföretaget Oxeon som vann Venture Cup Väst 02/03. Customized Carbon 3D Fabrics tog också hem Miljö- och Energipriset som delades ut under kvällen.

BioNordum lanserar en naturlig, säker och miljövänlig produkt som effektivt bekämpar gråmögel – en av världens mest allvarliga växtsjukdomar – och för denna idé belönades man med tredjepriset på 50 000 kronor. Även BioNordum blev dubbelt belönade under kvällen, då de också vann specialpriset Mat & Hälsa.

Ytterligare ett pris delades ut. Construcycle vann kategorin Socialt Entreprenörskap för sin idé att återanvända byggmaterial för att bygga bostäder åt fattiga som medför en global positiv påverkan på urbaniseringen.

Dessutom delades publikenspris ut och det blev helt jämnt mellan två lag - BioNordum & Traccine Pharmaceuticals.

Bifogat finns en lista med kontaktpersoner och affärsidéer med motiveringar för samtliga vinnare.

För mer information:
Niklas Delersjö, regionchef Venture Cup Väst, 031–764 71 21
Jonas Almeling, PR-ansvarig Venture Cup Väst, 031-764 71 22
www.venturecup.se/vast (Där finns också högupplösta bilder, fria för publicering)

Venture Cup är en affärsplantävling som syftar till att inspirera och engagera människor med affärsidéer att ta ett steg närmare att förverkliga dem. Genom att delta med sin idé i Venture Cup får man feedback, handledning, utbildning, inspiration och tillgång till ett stort kontaktnät - helt kostnadsfritt. Venture Cup är upplagd som en tävling för att tydliga deadlines bidrar till att människor drivs att jobba mot mål. Arbetet med att utveckla sin idé ökar successivt i och med tävlingens gång. Sedan 1998 har över 10 000 affärsidéer tävlat i Venture Cup och många av dessa är idag bärkraftiga företag. Förra årets vinnare, LumenRadio, är ett av Sveriges hetaste teknikföretag som har fått stor uppmärksamhet för sin revolutionerande ljusstyrningsteknik.