Finalisterna i region Syd i Venture Cup STARTUP 2023!

STARTUP 2023 - Här är finalisterna i Syd!

Årets STARTUP- tävling är avslutad och nu står det klart vilka tio bidrag som blir finalister i årets regionfinal i region Syd. Hållbarhet, hälsa och tech dominerar bland de nominerade bidragen som inom kort ska pitcha sina affärsidéer för den regionala juryn som ska avgöra vilka finalister som vinner priser och blir direktkvalicerade till höstens Sverigefinal.

De tio finalisterna kommer nu att genomgå en sista jurybedömning inför regionfinalen den 22 maj där vinnarna koras i följande kategorier: Best Traction, Game Changer och Impact Maker. I Syd har vi även ett extrapris, nämligen Sysavs Circular Award.

"Vi har fått in många spännande tävlingsbidrag i regionen och efter en noggrann urvalsprocess har vi äntligen utsett våra 10 finalister. Detta kommer vi såklart att fira och det ser jag mycket fram emot att få göra på regionfinalen som kommer äga rum i Helsingborg." säger Therese Olsson, VD för Venture Cup.

Regionfinalen i Syd går av stapeln den 22 maj i Prisma Huset på Hetch i Helsingborg. Det väntas mat, dryck, förstklassigt mingel, ett inspirerande scenprogram modererat av Neal Greenspan, samt en spännande prisutdelning. Eventet är kostnadsfritt men med begränsat antal platser. För mer information om eventet samt anmälan, klicka här!

Här är listan över de nominerade bidragen i region Syd:

Accurent

Accurent is reinventing the handover inspection process for housing companies, reducing stress, time and costs. By using computer vision, we digitize and automatize the hand over process and create total transparency.

Team: Nadim El Hamalawy, Niaz Morshed Patwary, Axel Wallin och Ralf Hafner.

Läs mer om Accurent här!

Adatype

Adatype offers an AI-powered virtual keyboard for ergonomic typing ontouchscreens. It makes typing efficient, comfortable, and healthier for end-users;boosts productivity of workers who use touchscreens to input text; and helpsproviders of touchscreen devices to improve their customer satisfaction.

Team: Andrii Krot. Chloe (Xinyi) Lin, Andrii Kobyakovskiy och Iaroslav Domin.

Läs mer om Adatype här!

Cohabit

Cohabit makes sustainable living accessible, affordable, and convenient for international students by offering a unique selection of pre-loved furniture for rent. Cohabit maximizes its impact on the local economy by collaborating with circular businesses and housing providers.

Team: Maximilian Pangerl, Jed Bryan Manguera och Vaishnavi Srinivasan.

Läs mer om Cohabit här!

Evolou

Evolou is a sustainable and adaptable modular kitchen solution that evolves with changing needs over a lifetime.

Team: Lautaro Salvador, Archibaldo Salvador, Malin Hellborg och Emiliano de Maria.

Läs mer om Evolou här!

Micovation

The fashion industry causes 10% of global CO2 emissions, largely due to leather production. We can solve this problem by using biotechnology to upcycle waste from local breweries into fungi-based leather. Fungi can transform biomaterials and produce biodegradable, biobased leather of the same quality as genuine leather. We'll partner with leather goods manufacturers to create a sustainable alternative tailored to their needs.

Team: Johan Valeur och Shahriar Shakil.

Läs mer om Micovation här!

MountainOats

MountainOats uses residual oats from the plant-based dairy industry to produce sustainablysourced, nutrient-rich, lightweight overnight oat smoothies for outdoor enthusiasts to enjoyon-the-go.

Team: Annika Elmberg, Linnea Partelow, Marie Derycke och Stijn Valkenburg.

Läs mer om MountainOats här!

MyMellis

MyMellis offers ”Fika” of the future to workplaces all over Sweden. So that you and your colleagues can power up with the right energy throughout the whole day. Through our smart and flexible services, we make this possible for all companies, regardless of size or budget. Where you can either give out MyMellis for free, use our office shop or offer MyMellis at subsidized price.

Team: Anton Olsson och Emma Sturesson.

Läs mer om Mymellis här!

Nepri

Nepri develops microfluidic chip technology that enables finding and mapping of harmful microbes directly in the soil. Through this, we find plant diseases before they cause harm to our crops, and guide farmers to precise and timely management of plant diseases, instead of blindly spraying the entire field with pesticides.

Team: Erik Karlsson, Edith Hammer, Kristian Enkvist och Pelle Ohlsson.

Läs mer om Nepri här!

RealityCheck

Managers need specific and relevant feedback. We decided to make it easy for their teams to provide it! We make sure that leaders have the right conversations, with the right people, about the right things.

Team: Andreas Stephens, Per-Erik Persson och Caroline Johansson.

Läs mer om RealityCheck här!

WellNest

WellNest is a modular recharge room, offering workers a protected space to retreat and recharge in the workplace. This room is designed using scientifically proven concepts from architecture and environmental psychology to enhance wellbeing and productivity, and reduce stress and anxiety.

Team: Lorenza Piedrahita, Leonie Blum och Paul Tipping.

Läs mer om WellNest här!

Stort grattis till årets regionala finalister i STARTUP 2023!

Venture Cup är tävlingen för morgondagens entreprenörer som kopplar ihop experter från näringslivet med framtidens entreprenörer och erbjuder en process för alla som bär på en idé. Venture Cup erbjuder inspiration, utbildning, handledning samt möjligheten till att skapa sig ett gediget nätverk. Venture Cup grundades 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers Universitet, Göteborgs Universitet och Innovationsbron. Venture Cup stöds av Sveriges alla stora universitet och drivs i partnerskap med den privata och offentliga sektorn. Sedan starten 1998 har mer än 17 000 affärsidéer tävlat och cirka 30 procent av idéerna har blivit affärer. Läs mer på www.venturecup.se