Sveriges första fairtrademärkta cashewnötter och revolutionerande mobiltelefon för barn bland vinnande affärsidéerna i Venture Cups Sverigefinal

Kompisgänget från Växjö bestämde sig för att bli först i Sverige med att sälja fairtrademärkta cashewnötter där du som konsument kan få en hälsning från bonden som odlat nötterna i just din påse. Denna helhetslösning som lanseras i september tog dem hela vägen till vinnare av Sverigefinalen 2013 i  entreprenörstävlingen Venture Cup.

Totalt lämnades 469 affärsidéer in till Venture Cup under våren 2013 och sammanlagt deltog 719 blivande entreprenörer. Av dessa gallrades till slut tolv finalister fram från Sveriges alla hörn som hade de bästa affärsidéerna. Dessa gjorde upp om de nationella priserna i Venture Cups fyra tävlingskategorier; Life Science & Teknik, Människa & Samhälle, Miljö & Energi samt Webb, Mjukvara & Media. Av de fyra kategorivinnarna utsågs dessutom en totalvinnare av Venture Cup Sverige 2013 och erhöll därmed titeln Sveriges nästa tillväxtföretag samt 125 000 kr i prispengar.
- Det var hög nivå på finalisternas bidrag i år och det krävdes en lång och svår diskussion innan det vinnande bidraget till slut utkristalliserades. Det gemensamma för alla kategorivinnare är att de alla bidrar till rätt stora förändringar i den nisch de har adresserat, säger Sverigefinalens juryordförande Christian Lauritzen.

Resan för Smiling Group som vann totalsegern i Venture Cup startade då två studiekamrater Joakim Söderling och Oscar Carlsson, åkte till Gambia för att undersöka hur bistånd kunde anpassas bättre. Det visade sig att befolkningen snarare tyckte det var hämmande än utvecklande med bistånd och ville istället ha arbetstillfällen. De började fundera kring vad landet är bra på och produktion av nötter är en av Gambias största exportvaror. Joakim och Oscar bestämde sig då för att starta företaget Smiling Group tillsammans med Linnea Söderling och Johan Forshällen, med affärsidén att sälja fairtrademärkta cashwenötter till Sverige.
- Vi har vänt på värdekedjan och kortat ner antalet mellanhänder så att en större del av kakan faktiskt går tillbaka till gambierna. Det innebär att hela förädlingen sker i Gambia och fler arbetstillfällen skapas på så vis på köpet. I september kommer Sveriges första fairtrademärkta cashewnötter ut på Svenska marknaden och kommer säljas på Pressbyrån och 7-eleven, säger Joakim Söderling.

Juryns motivering till varför just Smiling Group föll dem i smaken och utsågs till Sveriges nästa tillväxtföretag var följande: Ett genomarbetat affärscase, där bidraget visar på stor mognad och trovärdighet. Roligt att se att ett bidrag med såhär mycket hjärta samtidigt har alla aspekter av ett långsiktigt hållbart företag. Dessutom spås god lönsamhet för alla parter.

Men det var inte bara Smiling Group som prisades på Sverigefinalen utan även Venture Cups kategorivinnare samt den svenska vinnaren av Creative Business Cup. Dessa premierades på Venture Cups Sverigefinal:

Tävlingskategori: Life Science och Teknik

På ett år har Tinitell gått från idé till färdig produkt och lanseras i september. Deras positioneringslösning hjälper föräldrar att hålla koll på sina barn. Idén föddes då grundaren Mats Horns kusinbarn sprang iväg och han ville hitta en enkel lösning för föräldrar att ha koll på sina barn.

Tävlingskategori: Miljö och Energi

Erigovis är ett helt nytt innovativt sätt gällande konstruktion, produktion samt logistiska fördelar för vindkraftverk. Bakom idén står Patrik von Ahn, Magnus Ödling, Roger Angerstig och Sten Wigert från Örnsköldsvik.

Tävlingskategori: Webb, mjukvara och media

Journalisten, fotografen och redaktören Joachim Ljungquist från Umeå har under sju års tid grunnat på hur man kan skapa ett nav av innehåll mellan journalister och media. En idé som han nu har realiserat och tror kommer ha stor betydelse för både frilansjournalister och media.

Creative Business Cup

Creative Buisness Cup är en global tävling för kreativa näringar och varje år utser man världens bästa entreprenör inom denna bransch. Venture Cup utser Sveriges representant i den globala tävling som äger rum i Köpenhamn i november. Vinnare av Creative Business Cup blev Content Central som även vann Venture Cups kategori Webb, Mjukvara och Media. Juryns motivering till priset löd som följande,

Ibland nås man av något som känns självklart, en efterlängtad tjänst som fyller ett stort behov på marknaden den riktar sig mot. Idén ger en ny typ av affärsmodell i en bransch som behöver det. Tjänsten ger en mångfald och bredd i innehållsleverans och kommer att förändra marknaden för de aktörer som ska fylla den med innehåll.

Ann Svensson

Nationell PR- och marknadsgruppsansvarig Venture Cup

076-101 59 91, ann.svensson@venturecup.se

Venture Cup är Sveriges ledande tävling för de som vill utveckla sin affärsidé till ett framgångsrikt affärskoncept och starta företag. Årligen delar vi ut 1,8 miljoner svenska kronor till nytänkande affärsidéer och entreprenörer med syftet att bidra till en hållbar svensk tillväxt. Vem som helst kan tävla i Venture Cup då vi premierar alla typer av affärsidéer som kan påvisa långsiktig och hållbar tillväxt med påvisad efterfrågan från kund. I Venture Cup kan du tävla i följande kategorier; Miljö & Energi, Människa & Samhälle, Life Science & Teknik samt Webb, Mjukvara & Media. Du väljer själv vilken kategori du vill tävla i, de är så pass breda att inga idéer utesluts ur tävlingen.

Om Sverigefinalen

Sverigefinalen är avslutningen på Venture Cups tävlingsår där de bästa idéerna i Sverige gör upp om de nationella titlarna. Venture Cup är indelat i fyra regioner, Öst, Väst, Syd och Nord som alla har haft regionfinaler där regionernas bästa affärsidéer har premierats. De bästa regionala vinnarna gick därefter vidare till Sverigefinalen som i år gick av stapeln i Malmö på Moriska paviljongen. Sverigefinalen turnerar runt i de olika regionerna och i år var det Syds tur. Vinnarna utsågs av en nationell Sverigejury som entreprenörerna fick pitcha live för.

Venture Cup är Sveriges ledande tävling för de som vill utveckla sin affärsidé till ett framgångsrikt affärskoncept och starta företag. Venture Cup genomför varje år två rikstäckande tävlingar för entreprenörer med syfte att hjälpa med utveckla sin affärsidé och starta företag. Venture Cup är en ideell organisation som bildades i Sverige 1998 av McKinsey & Company och finns idag i hela Norden. Organisationen stöds av Sveriges samtliga stora högskolor och universitet och drivs i samarbete med näringsliv och offentlig sektor. Via en genomtänkt process med handledning och feedback från experter, utbildningar och workshops inspireras och stöttas människor att utveckla sina idéer till framtidens växande tillväxtföretag. Hittills har över 13 000 affärsidéer processats i tävlingen och av dessa har ca 30 procent utvecklats till företag. www.venturecup.se