Västsveriges bästa affärsidéer tävlar om vinst i Venture Cup

Västsveriges bästa affärsidéer tävlar om vinst i Venture Cup

Har du en affärsidé? Vågar du satsa på den? De nominerade i Venture Cup, Sveriges ledande tävling för affärsidéer, är alla fast beslutna om att satsa och ta steget mot ett eget företag. Efter många inkomna tävlingsbidrag och ett omsorgsfullt juryarbete står nu åtta affärsidéer kvar som nominerade i Väst. Den 15 maj gör de upp om vem som blir Västsveriges vinnare och som går hem 125 000 kronor rikare.

För mig handlar entreprenörskap om att våga och att göra. Det är det som skiljer idéer från lyckade företag, säger Johan Svensson, medgrundare av Lurn, en webbaserad utbildningsplattform, som är nominerad i kategorin Människa & Samhälle.

Maja Storm, från Lurn, fyller i:
Vi står inför ett spännande år med många utmaningar. Jag tror att vår medverkan i Venture Cup kommer att ge oss ett ökat självförtroende, som gör oss starkare som team och får oss att våga satsa och gå de där extra stegen!

Utöver två nominerade bidrag i kategorin Människa & Samhälle, tävlar sex bidrag i kategorierna Life Science & Teknik, Miljö & Energi samt Webb, Mjukvara & Media. Den 15 maj koras vinnarna på Venture Cup Västs Regionfinal. Där finns det chans att vinna 25 000 kronor som kategorivinnare och ytterligare 100 000 kronor som totalvinnare. Alla vinnare på Regionfinalen har sedan chans att nomineras till Sverigefinalen som tar plats i Umeå den 12 juni, där de även tävlar mot höstens vinnare. På Sverigefinalen kan vinnaren ta hem 125 000 kronor.

Josefina Lönn tävlar tillsammans med Joakim Sjöblom med bidraget Minatjänster.nu, som är nominerat i Webb, Mjukvara & Media. Minatjänster.nu är ett digitalt varuhus för tjänster och medlemskap, som samlar alla prenumerationstjänster på samma ställe. Josefina tror att affärsidén har potential för att den är aktuell:

Vår idé ligger helt rätt i tiden! Folk är medvetna om sin ekonomi och vill känna att de sitter i förarsätet när det gäller sin konsumtion. Trots detta ökar antalet leverantörer som arbetar med prenumerationstjänster enormt fort. Vi står fortfarande i startgroparna med företaget och nomineringen är en boost som bekräftar att vi är på rätt spår!

Jimmy Antonsson, Tf Regionchef på Venture Cup Väst, tror att detta bara är början för entreprenörerna:

På Regionfinalen läggs all fokus på de ambitiösa entreprenörerna och att lyfta de som lägger ner sin själ i sin idé. Det ska bli spännande att se vem som står som vinnare, men jag tror att alla entreprenörer kommer gå därifrån med en gnista att fortsätta utveckla sina idéer.

Här är alla de nominerade i Venture Cup Väst

Life Science & Teknik

MelVitas
Linda Rönn, Chalmers, Linnea Wikman, Chalmers & Moa Persson, Chalmers

MelVitas utvecklar ett diagnostiskt verktyg som kan detektera det tidigaste stadiet av karies. Produkten bygger på en patenterad teknik som inte använder joniserande strålning till skillnad från dagens röntgendiagnostik. MelVitas diagnostiska verktyg är användarvänligt och kan hjälpa tandvårdspersonal att genomföra säkrare och effektivare behandlingar med ökat fokus på preventiv tandvård.

DeltaT50
Henrik Appert, Chalmers, Emil Werling, Chalmers & Andreas Karlsson, Chalmers

DeltaT50 utvecklar ett snabbt och tillförlitligt verktyg för riskbedömning av hjärtsjukdomar – världens mest dödliga sjukdom. Genom en bättre riskbedömning kan förebyggande åtgärder sättas in och liv kan räddas. Vår vision är att rädda liv, stödja läkare och sänka de totala vårdkostnaderna genom bättre riskbedömning och diagnos med hjälp av en precis, EKG-baserad diagnosmetod.

Människa & Samhälle

Lurn
Jonas Otterheim, Chalmers, Johan Svensson, Chalmers, Carl-Adam Hellqvist, Chalmers
Michel Westher, Chalmers, Shahin Zarrabi, Chalmers & Maja Storm, Göteborgs Universitet

Lurn är en webbaserad tjänst som stödjer lärande i alla miljöer. Exempelvis kan leverantörer utbilda säljare om sina produkter direkt i deras telefoner, och i skolan kan lärare anpassa sin undervisning precis efter sina elevers nivå. Med Lurn slipper användare och utbildningsledare ödsla tid på hur lärande skall ske så effektivt som möjligt, och istället få ut det mesta av tiden de har tillsammans!

Save the Red
Frida Ahlsén, Högskolan i Halmstad

Save the Red är en kollektion av miljövänliga mjukdjur som avbildar utrotningshotade djur. Djuren är tillverkade av giftfria naturliga material såsom kapok och bambu. Tillsammans med djuret får man en bok som berättar om djuret, hur den lever och vad den gör. Vid varje köp doneras en del av vinsten till en organisation som arbetar för djurens överlevnad.

Webb, Mjukvara & Media

Visiba Group
Andreas Larsson, Michael Blixt, Johan Gustafsson & Samuel Sporrenstrand

Ett kundmöte är bäst mellan fyra ögon. I våra system för videomöten online har vi integrerat bokning, betalning och flera branschspecifika applikationer. Vi tror att sättet företag träffar sina kunder på behöver förändras. Inte bara för att spara tid. Minst lika viktigt är att bespara vår miljö onödiga utsläpp orsakade av resor till och från olika möten. Välkommen till Visiba Group.

Minatjänster.nu
Josefina Lönn, Högskolan i Skövde & Joakim Sjöblom, Högskolan i Skövde

Mina Tjänster Sverige AB tillhandahåller Sveriges första digitala varuhus för tjänster och medlemskap. Konsumenten kan med hjälp av ett online-baserat verktyg enkelt och tryggt teckna, hantera och överblicka alla sina tjänster. I utbudet återfinns streamingtjänster, mobilabonnemang, bredbandsabonnemang, mjukvarulicenser och mycket mer. Alla prenumerationstjänster på samma ställe!

Miljö & Energi

Swedish Algae Factory
Hannes Livian, Chalmers & Sofie Allert, Chalmers

Swedish Algae Factory utnyttjar modern teknologi anpassat efter algers naturliga livscykel för att utvinna förnybar råolja från just alger. Då alger växer bra på koldioxid och avfallsvatten erbjuder vi även industriella aktörer en tjänst för att sänka deras utsläpp. Vår vision är att 2030 vara Europas volymmässigt största producent av förnybart råmaterial för dieselproduktion.

ReVibe Energy
Christoffer Kjernald, Chalmers, Erik Godtman Kling, Chalmers & Viktor Börjesson, Chalmers

ReVibe Energy erbjuder ett nytt sätt att strömförsörja sensorer i miljöer där andra alternativ är föra dyra eller helt enkelt omöjliga att använda. Genom att ta tillvara på vibrationer från omgivningen omvandlar ReVibe Energy naturlig rörelseenergi till nyttig elektrisk energi på ett sätt som ger en mycket hög effekt i förhållande till storlek, vikt och form.

Frågor hänvisas till:

Jonna Knibestöl