Västsveriges framtida tillväxtföretag prisade

Västsveriges framtida tillväxtföretag prisade

Västsveriges affärsplaner med störst tillväxtpotential utsågs ikväll vid Venture Cup Västs regionfinal i Göteborg. Överst på prispallen stod LumenRadio - ett företag med en lysande affärsidé som kommer ett revolutionera belysningsindustrin. På andra plats kom entreprenören Babak Esfahani med AdFreight, en ny fraktlösning som alla vinner på. Tredjepristagare blev CleanSense, ett projekt från Chalmers Entreprenörsskola som baserar sig på forskning av prisbelönte professor Bengt Kasemo.

"Det här är första gången vi tagit ledigt sen vi startade företaget, och idag kan jag säga att det har varit värt allt slit" sa en överlycklig Per Hulthén.

Förutom de tre priserna till årets bästa affärsplaner tävlade de 10 nominerade för första gången om publikens pris genom att presentera sin idé från scen med en 30 sekunders "power-pitch". Vinnare av publikens pris blev Cereduce.

"Cereduce har inte bara en väldigt bra affärsidé, de är dessutom väldigt karismatiska och drivna entreprenörer - något som publiken tog fasta på." säger Jonas Almeling, pressansvarig på Venture Cup Väst.

Det var ett fullsatt Brew House som ikväll hyllade årets pristagare. De tio nominerade affärsplanerna, utvalda av en jury av entreprenörer, experter och akademiker, visade upp en stor bredd och tillväxtpotential. Juryns talesman, Thomas Börstell från Astratech, sa: "Alla årets nominerade bidrag har stor tillväxtpotential, men det är framförallt väldigt roligt att se hur de har växt från affärsidé till färdig affärsplan av att genomgå Venture Cups process."

För de tre vinnande lagen i Venture Cup Väst väntar nu en hektisk period fram till Sverigefinalen i Malmö den 3:e juni. Ett team av affärskonsulter från McKinsey & Company kommer att hjälpa lagen att ytterligare trimma sina affärsplaner så att de är så slagkraftiga som möjligt när de ska bedömas av Venture Cups Sverigejury och konkurrerar om den åtråvärda titeln Vinnare av Venture Cup 08/09.

Bifogat finner ni en beskrivning av de vinnande bidragen och Venture Cup Västs priser

För mer information om prisutdelningen samt bilder på pristagare och gäster besök www.venturecup.se/vast

Frågor hänvisas till:

Jonas Almeling
Pressansvarig Venture Cup Väst
jonas.almeling@venturecup.se

Bilaga 1: Beskrivning av de vinnande bidragen & priser

Vinnare av Venture Cup Väst 08/09

1:a pris - LumenRadio Lagledare: Per Hulthén - 0708-86 08 18

Juryns motivering:

Med en trovärdig affärsplan i hög klass presenteras en unik teknisk lösning som är applicerbar på en växande marknad. Helt enkelt en lysande idé!

Bidragsbeskrivning:

Ny generation wireless teknologi för ljusstyrning, som möjliggör stora energibesparingar. Lansering av första produkterna sker i April 2009. För mer information: www.lumenradio.com

Priser: 200.000 kr rådgivning från ALMI Företagspartner Väst, kostnadsfri plats i Connect Västs Företagsaccelerator samt rådgivning från Awapatent AB.

2:a pris - AdFreight Lagledare: Babak Esfahani - 0735-32 23 91

Juryns motivering:

Affärsplanen är välarbetad och levererar en tydlig kundnytta från A till Ö. Med en innovativ enkel produkt som alla tjänar på bedöms tillväxtpotentialen och möjligheten att växa globalt som stor.

Bidragsbeskrivning:

Det slutförs mer än 5 miljarder auktioner på Ebay varje år. AdFreight har tagit fram en ny och innovativ lösning för att hantera frakten som uppstår mellan parterna.

Priser: 100.000 kr rådgivning från från ALMI Företagspartner Väst, anpassad språngbräda från Connect Väst samt rådgivning från Awapatent AB.

3:e pris - CleanSense Lagledare: Jonas Odéhn - 0739-22 01 11

Juryns motivering:

En pedagogisk skriven affärsplan med en affärsidé baserad på mångårig forskning . Idén har goda möjligheter att stödja utvecklingen på marknaden och stor potential att bli ett viktigt verktyg för hållbara lösningar.

Bidragsbeskrivning:

CleanSenses framsteg inom nanoteknologi kommer att revolutionera utvecklingen av nya katalysatorer samt skapa en ny familj av hyperkänsliga sensorer.

Priser: 50.000 kr rådgivning från ALMI Företagspartner Väst, anpassad språngbräda från Connect Väst samt rådgivning från Awapatent AB.

Publikens pris - Cereduce Lagledare: Björn Carlsson - 0739-89 55 28

Tävlingsmoment:

Efter en kortare intervju på scen så fick alla nominerade sälja sin affärsidé till publiken med en 30 sekunders "Power pitch". Med hjälp att mentometersystem som Vikona AB bidragit med kunde sedan publiken rösta på det bidrag som de tyckte var bäst.

Bidragsbeskrivning:

Cereduce hjälper vinmakare motverka ökande alkoholnivåer i vin med en unik jästteknologi som leder till bibehållen eller förbättrad smak på vinet. Förutom en bättre smak kommer vinodlaren dessutom sänka sina kostnader och få en större frihet i sin vindesign.

Priser: Bidrag från publiken och Venture Cup Västs samarbetspartners
En mängd produkter och tjänster med avsikt att ytterligare förstärka det vinnande lagets entreprenöriella kraft.

Bästa affärsplan inom Konsument- och hälsostyrd matdesign

Cereduce Lagledare: Björn Carlsson - 0739-89 55 28

Motivering:

Det vinnande bidraget presenterar en väl underbyggd lösning på ett tydligt definierat problem samt hur idén kan tillämpas. Med hjälp av en unik jäst kan alkohol reduceras under vinproduktion samtidigt som smak och kvalitetsegenskaper hos vinet bibehålls eller till och med förbättras.

Bidragsbeskrivning:

Pris: 40.000 kr som delas ut tillsammans med Food & Health Concept Centre.

SPIRA - stipendiet

Stipendiebeskrivning:

SPIRA är ett projekt som ägs av Drivhuset i samarbete med Venture Cup. Syftet är att uppmuntra och stödja tjänstebaserade idéer och att satsa mer på kvinnors företagsamhet. Under regionfinalen delar Venture Cup och SPIRA ut ett stipendium på 20 000 kr till en tjänsteidé inom någon av branscherna vård, humaniora, konst & design, pedagogik eller samhälle.

UpZone Lagledare: Tamara Christmann - 0733-743635

Motivering:

Affärsidén som uppfyller barndomsdrömmar är den första i sitt slag i Västra Götalandsregionen. Den ger människor möjlighet att växa genom att övervinna sina gränser både mentalt och fysiskt. Juryn ser stor potential i att idén kommer att lyckas då idégivaren visar prov på stort engagemang och en enorm drivkraft. Uppåt, framåt mot nya höjder!

Bidragsbeskrivning:

Har du hört talas om Upzone? Upzone är en äventyrsbana som kommer att byggas vid Boråsparken, i skogen omedelbart väster om entrén till Djurparken. Den kommer att bestå av olika klätteranordningar, linbana, m.m. på både hög och låg höjd, med olika svårighetsgrader. Detta är en attraktion som kommer att bli lika självklar i Borås turist- och nöjesutbud som Djurparken, Sommartorsdagarna, Äventyrsbadet, Torpa, Almenäs, Åhaga, m.m. Perfekt för både barn och vuxna, vid kalas, svensexor, möhippor, kickoffer och andra tillfällen. Säkerhetstänkandet är stort - alla utbildas och förses med kraftiga bälten. Beräknad start är 1 maj.