Venture Cup alumnerna och grundarna av Rymla, Sofia Tungel och Katrin Persson, presenterar sitt bolag i Draknästet.

Venture Cup alumnen Rymla sökte investering i Draknästet!

Den 19 augusti hade Draknästet i SVT premiär och flera bekanta bolag med koppling till Venture Cup dök upp i säsongens första avsnitt. Ett av dessa bolag var Rymla vars grundare Sofia Tungel och Katrin Persson tävlade med deras idé i Venture Cups IDEA tävling hösten 2020. Deras idé och bolag Rymla är en digital plattform och marknadsplats för förvaring. Ett slags Airbnb, som hjälper privatpersoner och företag att hyra ut förvaringsplats och parkering till andra privatpersoner och företag.

Hur kändes det när ni fick veta att ni skulle vara med i programmet?

- "Vi blev såklart superglada. Det är en cool upplevelse att delta i, och en extra bekräftelse att vår idé och affärsmodell är skalbar på många nivåer".

Att pitcha för investerare i TV gör nog vem som helst knäsvag, hur upplevde ni er medverkan?

- "Vi var en av tio utvalda i tävlingen Framtidens Entreprenör hösten 2020 och fick träna på våran pitch med den grymma Steinar Hoel Korsmo. Vi tog med oss erfarenhet och tips därifrån, men det blir såklart annorlunda när det är live TV och man bara har en chans att lyckas. Drakarna ställde många utmanande frågor och gav oss flera bra tips på plats som vi tog med oss därifrån. Bl.a. fokuserade vi för mycket på att pitcha produkten och dess kundnytta och för lite kring vad vi åstadkommit hittills i form av “traction”."

Grundarna Sofia och Katrin har tillsammans med sitt team gjort en Soft Launch för Rymlas plattform och har flera nya satsningar för bolaget planerade. Med en ljus framtid framför sig skickar Sofia och Katrin en uppmaning till svenska entreprenörer.

- "Många tänker för mycket innan de ska starta företag, de vill att omgivningen ska vara perfekt, ingen konkurrens etc. Har du en bra affärsidé och ett starkt team, tänk inte för mycket, bara kör! Det viktigaste är att få saker och hända, även om resultatet inte alltid är perfekt. Sist men inte minst, håll det enkelt, vilket inte alltid är det lättaste."

Se Sofia och Katrins pitch och medverkan i Draknästet här
    Läs mer om deras arbete och prenumerera på deras nyhetsbrev på www.rymla.se.

Venture Cup är tävlingen för morgondagens entreprenörer som kopplar ihop experter från näringslivet med framtidens entreprenörer och erbjuder en process för alla som bär på en idé. Venture Cup erbjuder inspiration, utbildning, handledning samt möjligheten till att skapa sig ett gediget nätverk. Venture Cup grundades 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers Universitet, Göteborgs Universitet och Innovationsbron. Venture Cup stöds av Sveriges alla stora universitet och drivs i partnerskap med den privata och offentliga sektorn. Sedan starten 1998 har mer än 15 000 affärsidéer tävlat och cirka 30 procent av idéerna har blivit affärer. Läs mer på www.venturecup.se