Vinnarna i Regionfinalen Väst i Venture Cup STARTUP 2023! Fotograf: Fredrik Aremyr

Venture Cup Regionfinal 2023 i Region Väst

Den 25 maj var det Regionfinal i Region Väst i STARTUP 2023! Denna gång höll vi till i Göteborg och specifikt hos The Yard. 4 vinnare korades under eventet som delade på priserna Game Changer, Beyond Academic, Best Traction och Impact Maker. Dessutom delades tre extra priser ut, Innovatum Science Park Award, JCE Accelerator Award och Publikens pris ut, som är ett pris som publiken fick rösta om i realtid.

De bolag som vann var inga mindre än Adsorbi, Valys, WindowGlass Recycling Sweden och Mabel. Dessa 4 bolag vann 10 000 kronor var och en kvalificering till Sverigefinalen som går av stapeln senare i höst, där de ställs mot övriga regioners vinnare. Vinnarna av extrapriserna blev en storslam för WindowGlass Recycling Sweden som tog hem priserna Innovatum Science Park Award och JCE Accelerator Award, och en prispott på 65 000 kronor. Publikens Pris gick till Norgald.

Här är samtliga vinnare i Region Väst med juryns motiveringar:

Game Changer - Vinnare: Adsorbi

Juryns motivering:
"Går till ett bolag som kommer förändra hur vi gör i framtiden. Med ett patenterat cirkulärt material kan livsviktiga funktioner upprätthållas med minimerad miljöpåverkan. Tekniken är bransch oberoende och skalbar."

Läs mer om Adsorbi här!
Team: Hanna Johansson och Kinga Grenda

Beyond Academic - Vinnare: Valys

Juryns motivering:
"Vinnaren har utvecklat en ny teknologi som kan användas både för befintliga lösningar och i nya användningsområden. Med en smart strategi att bearbeta den nya marknaden först har vinnaren redan långt gånga samarbeten med flera potentiella kunder.

Så fort den marknaden har öppnat sig finns goda möjligheter att även konkurra med de etablerade konkurrenterna i de befintliga lösningarna."

Läs mer om Valys här!
Team: Andrej Krsteski, Sari Alsibai och Kathleen Murphy

Best Traction - Vinnare: WindowGlass Recycling Sweden

Juryns motivering:
"Genom en att verka i en bransch som måste ställa om till cirkulärt tänk, har denna finalist tagit tjuren vid hornen och löst ett problem som värdekedjan ropar efter. Detta har gjort att de har kommit väldigt långt med partners och redan etablerade kunder som står och väntar på att köpa produkten."

Läs mer om WindowGlass Recycling Sweden här!
Team: Emil Falk, Oscar Larsson, Theodor von der Luft och Stefan Falk Boman

Impact Maker - Vinnare: Mabel

Juryns motivering:
"Affärsidén ger en ekonomiskt och socialt hållbar lösning som tar oss över barriärer i vårt samhälle. Teamet har egen erfarenhet av problemet och ger en teknisk lösningen som underlättar i många viktiga områden och ger stor positiv påverkan."

Läs mer om Mabel här!
Team: Shahid Jabbar och Karolina Sjöberg Jabbar

Innovatum Science Park Award - Vinnare: WindowGlass Recycling Sweden

Juryns motivering:
"En innovativ lösning som skapar stora miljömässiga effekter genom att skapa cirkulära affärsmöjligheter för en bransch som bygger på begränsade naturresurser och står inför en stor omställning. Med ett drivet och handlingskraftigt team har de stor möjlighet att expandera globalt. Detta är en glasklar vinnare."

JCE Accelerator Award - Vinnare: WindowGlass Recycling Sweden

Juryns motivering:
"Vinsten går till det start-up bolag som har en tydlig förståelse för sin målgrupp och marknad samt visar god potential för tillväxt och lönsamhet. De erbjuder en innovativ produkt med hög bevisad prestanda och har goda förutsättning till att snabbt skala sin verksamhet och expandera till nya marknader och kunder. Bolaget demonstrerar en genomförbar och realistisk affärsplan där de bygger trovärdighet genom en tydlig förståelse för de resurser och insatser som krävs för att nå sin målsättning."

Publikens pris - Vinnare: Norgald

Läs mer om Norgald här!
Team: Elin Sandahl och Iyad Al Khatib

Stort grattis till samtliga vinnare önskar vi på Venture Cup tillsammans med regionala juryn för väst.

Senare i höst är det dags för alla regionala vinnare att tävla mot varandra på Sverigefinalen om ytterligare priser och checkar samt den prestigefulla titeln Startup of the year. Mer information och anmälan kommer inom kort via www.venturecup.se

Venture Cup är tävlingen för morgondagens entreprenörer som kopplar ihop experter från näringslivet med framtidens entreprenörer och erbjuder en process för alla som bär på en idé. Venture Cup erbjuder inspiration, utbildning, handledning samt möjligheten till att skapa sig ett gediget nätverk. Venture Cup grundades 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers Universitet, Göteborgs Universitet och Innovationsbron. Venture Cup stöds av Sveriges alla stora universitet och drivs i partnerskap med den privata och offentliga sektorn. Sedan starten 1998 har mer än 17 000 affärsidéer tävlat och cirka 30 procent av idéerna har blivit affärer. Läs mer på www.venturecup.se