Venture Cups populära entreprenörspodcast är tillbaka

Venture Cups populära entreprenörspodcast är tillbaka

Den har placerats i toppen på iTunes i kategorin Företag och har över 12 000 lyssningar på Spotify och Soundcloud. Efter tre framgångsrika säsonger med inspirerande entreprenörer och erfarna experter är Venture Cups populära podcast tillbaka med ny säsong. Denna gång har skaparen av podcasten, Anders Nyberg, lämnat studion för att träffa entreprenörer på platser som har betytt mycket för dem. I den nya säsongen blandas det traditionella ”hemma hos”-formatet med entreprenörskap och inspiration. Resultatet blir kort och gott den nya säsongens tema: ”Venture Cup besöker”.

– Jag har märkt att man kommer närmare dem i deras egen miljö än när man bjuder in dem till en stel studio. På detta sätt kan man lättare fånga upp vilka entreprenörerna är och få lite mer känsla, säger Anders Nyberg.

I säsongspremiären av Venture Cups podcast står strålkastaren på Niklas Adalberth, en av grundarna till framgångssagan Klarna. Under intervjun på kontoret i Stockholm får vi följa med på Klarnas spännande resa. Niklas Adalberth berättar om hur Klarna gick från affärsidén på Handelshögskolan till miljardomsättning och möjligheten att köpa så mycket godis man vill.

Genom säsongen kommer vi få möta entreprenörer bakom flera svenska inspirerande företag. Heart of Lovvika, Ferroamp och Let’s Deal är bara några exempel. Initiativtagaren Anders Nyberg startade igång Venture Cups podcast hösten 2011 med tanken om att göra inspiration och utbildning mer lättillgängligt. I början av 2012 lanserades den första säsongen innehållandes 10 avsnitt med tema affärsplanering. Podcasten blev snabbt populär och tre säsonger senare har intresset ännu inte svalnat.

– Det är fantastiskt roligt att den fortfarande är så populär. Det märks att intresset för en sådan här podcast fortfarande finns. Jag har fått många mail från människor som frågar när en fjärde säsong kommer, säger Anders Nyberg

Första avsnittet ”Venture Cup besöker Niklas Adalberth, Klarna” finns tillgänglig onsdagen den 9 oktober kl. 12.00 på www.venturecup.se, iTunes och Soundcloud.

Frågor hänvisas till:

Anders Nyberg