Hjärtats nycklar blir opera!

Författaren och biskopen Martin Lönnebos bok Hjärtats nycklar blir nu opera.

Vi får genom operan lära oss om tolv nycklar till framtiden och ett gott liv. Från den första omedelbara nyckeln, leendet, bejakandets dygd - till den sista, den lockande gryningen, unio mystica, bjuds vi in i en värld där varken tid, rum eller tanke sätter några gränser för samtalet.

Operan har premiär i Umeå stads kyrka den 4 oktober 2014.

Den danske kompostiören Peter Bruun har skrivit musik och Ylva Eggehorn libretto till musikverket Hjärtats nycklar som framförs av Piteå Kyrkoopera med sångsolister. Regissör är Patrik Sörling och dirigent är Mats Rondin.

>>Martin Lönnebos fina texter gör att alla i ensemblen ställs inför så många existentiella och filosofiska frågor. Varje gång vi har lunchpaus sitter vi inte och diskuterar vilka inköp vi tänker göra i eftermiddag utan de verkligt stora frågorna. Hur ska man rädda världen? Vad tror du på? Vem är Gud för dig? Det är väldigt spännande.>> säger Patrik Sörling till Kyrkans Tidning.

Operan Hjärtats nycklar är ett samarrangemang mellan Svenska Kyrkan, Norrfjärdens församling och Piteå Kyrkoopera.

Författaren till boken, Martin Lönnebo är också skaparen av den populära Frälsarkransen - det moderna radbandet och armbandet.

• verbum förlag
  • martin lönnebo
  • frälsarkransen
  • opera
  • hjärtats nycklar
  • piteå

Verbum är Sveriges ledande utgivare av teologisk litteratur och ett av marknadens största fackboksförlag. Kärnan i verksamheten är teologisk, men utgivningen speglar även livsfrågor, andlig vägledning, sökande och växande i den kristna tron. Verbum Förlag ingår i Berling Media AB.